Fråga
Hej Jim,
Jag har en ILO Piano som jag inte får tätt mellan cylinder och topp. Monterade en ny packning, då var det tätt i ca 10 min sen läckte det igen, har provat med egna packningar, dubbla packningar, metallpackning, men inget hjälper. Har använt lim, men till ingen nytta. Har monterat annan cylinder och annan topp men det läcker lika f*rbannat. Har något tips om vad det beror på?
Desperat
Håkan
Svar
Det låter som en förbannelse! Skämt åsido, men att flera topplock och cylindrar läcker i delningsplanet hör till ovanligheterna. Lägg ett våtslippapper med korn 180 eller 240 på ett absolut plant underlag, exempelvis ett glasbord, och dra toppen över papperet några gånger. Då ser du om det finns några höga punkter som orsakar ditt läckage. I så fall slipar du vidare tills tätningsytan är plan. Samma sak kan du göra med cylindern. Undvik att limma en topplockspackning då vissa limmer bränner fast av värmen – då kan du behöva en kofot när locket ska bort nästa gång.
Ett bra packningsmaterial är grafitlaminat som du hittar hos Kuntze & Co på telefon 08-657 90 00 eller info@kuntze.se Materialet är lite svårjobbat, men en stans av den typen vi bygger i Classic Motor nummer 11/2010 kan vara till stor nytta. Tänk på att inte dra åt topplocksmuttrarna för hårt. Det kan vara frestande om det läcker, men tar man i för hårt kan faktiskt topplocket deformeras så att det pressas ihop runt pinnskruvarna och istället reser sig mellan dessa! Detta är en vanlig åkomma på JB-128:ans tidiga topplock. Lägg stora brickor under muttrarna som fördelar trycket på godset över en större yta så slipper du hålplansdeformation. Lämpligt åtdragningsmoment på din motor med dess M6-skruvar är 1 kgm (Kilogrammeter).
Jim Lundberg



