Fråga
Hej
Köpte ett svänghjul till en Husqvarna 120cc på Tradera. Problemet är att det är väldigt rostigt på den yta där brytarspetsen ska ligga mot svänghjulet, framgick konstigt nog inte av bilden på annonsen … Har ni något bra tips för att lösa det? Finns till exempel centrumdelen att få tag på så man kan byta ut den, eller är det bara att försöka hitta en seriösare säljare?
Mikael
Svar
Det är alltid tråkigt när varan inte motsvarar förväntningarna – dessutom är ju portot på ett svänghjul inte det lägsta. I själva navet på ett svänghjul sitter brytarnocken, och denna nock måste vara både blank och fri från porer om fiberklacken på brytarkontakterna ska få en lång livslängd. Under förutsättning att rosten inte gått på djupet kan man ofta ordningsställa nockens yta med fint våtslippapper (korn 400) och en massa tålamod. Man ska dra slippapperet så att slipreporna hamnar i samma riktning som nocken rör sig. Slipar man på tvären (utåt/inåt) kan nocken bli som en fil där slipreporna nöter ner fiberklacken. Efter slipningen bör ytan poleras. Idag finns det pyttesmå lumptrissor till Dremelslipmaskiner som man lätt kommer åt med i svänghjulet. Man använder då en polerkräm, typ Autosol vid poleringen.
Om rostskadorna är så djupa att man ser porer och kratrar bör navet, eller hela svänghjulet, bytas ut. Det räcker alltså inte med en blank yta på nocken om det fortfarande finns porer kvar som kan nöta på fiberklacken. Dessa svänghjul satt på massor av hojar och därför brukar det ligga drösvis av dem på marknader. Det gäller bara att hitta rätt utförande på svänghjulet, då det finns åtminstone två placeringar på kilspåret. Om man tänker sig svänghjulet som ansiktet på en liten glad gubbe ska kilspåret peka mot gubbens högra ”mungipa” för att passa på din Husqvarna. Man kan även byta ut själva navet, men dels är det svårt att hitta lösa nav, dels kan det behövas en balansering av hjulet efter nitningen.
Jim Lundberg



