Lameller och ram på Compact

Fråga

Hej

Hur får jag isär lamellerna på en Cresent Compact? En fråga till – om jag sitter och kör så är styret lite snett åt höger. Är den ramsned?

Murre

Svar

Om din Compact har en sachsmotor (de första compacterna hade en husqvarnamotor, typ ”Flinta”) gäller följande: Ta bort transmissionskåpan. Pressa ihop kopplingsfjädrarna, antingen med en stor tving tvärs över hela motorn eller med ett specialverktyg som på bilden. Den yttersta tryckplattan sitter låst i kopplingskorgen med två plåtbleck. När fjädrarna är sammanpressade kan man lirka ur dessa bleck varvid lamellerna går att ta ur. I Stora Tvåtaktsboken (https://classicmotor.jetshop.se) finns kompletta arbetsbeskrivningar för 2- och 3-växlade sachsmotorer. (Även flintamotorn finns med!).

När det gäller ditt sneda styre kan det visserligen bero på att moppen är ramsned, men monarks framgafflar hör definitivt inte till de stadigaste om man säger så. Det är vanligt att gaffelbenen vrider sig i sina infästningar. Ställ framhjulet absolut rakt och lägg en rak bräda med kanten mot skruvskallarna på den övre gaffelkronans ovansida (den kromade). Brädan ska alltså ligga på tvären relativt färdriktningen. Om allt är okej ska nu framhjulet och brädan ligga i exakt 90 graders vinkel mot varandra. Om inte, lossar man något varv på de nämnda skruvarna samt på de skruvar i den undre kronan som klämmer fast gaffelbenen. Ibland får man även lossa lite på hjulaxeln och skärmstagen.

Låt en polare hålla fast framhjulet medan du vrider på styret tills gaffeln blir rak igen. Dra fast alla skruvar och kontrollera med brädan igen. Vill du vara riktigt noggrann tar du bort framskärmen så att hjulet syns uppifrån. Sedan håller man en vinkelhake mot de två skruvarna i övre kronan – då ser man direkt om vinkelhakens ena linjal ligger parallellt med hjulet.

Jim Lundberg

Rulla till toppen