Spikande B18

Fråga

Hej

Jag har en Duett från 1962 med B18 som jag kört ganska länge på blyfri 95 utan problem. Nu har den börjat spika sedan någon månad och det verkar bara bli värre. Har börjat tanka blyfri 98 istället men det har inte hjälpt så mycket. Jag undrar vad spikningen beror på rent allmänt och om det är skadligt för motorn? Vad kan jag göra för att åtgärda?

Mikael

Svar

Om en motor börjar spika kan det bero på flera saker. Börja med att kolla tändningsinställningen. Din motor (B18 A) ska tända 21-23 grader före övre dödläget. Står tändningen tidigare, alltså högre gradtal, kan motorn börja spika. En annan orsak är mager bränsleblandning. Låg flottörhusnivå, tjuvluft och tilltäppta munstycken leder till mager blandning som får motorn att spika.

Undersök även fördelarens funktioner. Kolla att vakuumslangen till fördelaren är hel. Prova att sug i slangen och titta samtidigt på brytarplattan. Om slangen och vakuumklockan är hel ska plattan vrida sig en aning när man suger i slangen. Vrid även på rotorn så märker du om centrifugalregulatorn rör sig. Om en fjäder brustit i regulatorn kan tändningen hamna tokigt. Det händer även att regulatorn kärvar fast och stannar på tidig tändning. Droppa lite olja på filtbiten nere i hålet på fördelaraxeln (under rotorn) någon gång per år. Detta är förmodligen det mest bortglömda smörjstället på en bil!

Kolla på tändstiften. Är dessa kritvita får motorn för mager bränsleblandning. Rätt färg är gyllenbrun. Spikning kallas även sekundärtändning och är definitivt skadlig för motorn. Det som händer är att när tändstiftet antänt gasblandningen så startar en flamfront som breder ut sig i alla riktningar från tändstiftets elektroder och trycket ökar i cylindern. Om allt är okej så fortsätter flamfronten genom hela gasblandningen tills allt brunnit upp.

Vid spikning händer istället följande: När gasblandningen antänds och trycket ökar så kan gasen självantända på andra ställen. Då kan det ske ytterligare en antändning långt från tändstiftet vars flamfront rusar i kollisionskurs mot flamfronten från tändstiftet. Tryckvågorna från dessa två antändningar krockar sedan med varandra och trycket ökar kortvarigt till väldigt höga värden. Resultatet kan bli skador på både ventiler och kolvar. En kolv som körts länge med spikningar kan se ut som om man hackat på den med en ishacka!

Jim Lundberg

Rulla till toppen