Fråga
Hej
Jag undrar om ni har något förslag när man sätter dit nya packningar i en mc- eller moppemotor mellan halvorna och kopplingskåpan. Min far sa en gång att man ska olja in eller fetta in en ny packning innan man drar ihop halvorna så blir den medgörligare. Eller ska man sätta dit packningen torr för den kanske sväller av oljan i motorn och tätar bättre? Oljar man in så fäster ju inte packningsklister och det kan ju behövas på en äldre motor. Vilket packningsklister, Permatex eller silikon, förespråkar ni?
Hälsar Kenta
Svar
Normalt ska en packning klara sig utan hjälp av klister och liknande. Olja och fett kan mycket riktigt mjuka upp en torr och hård packning, men om packningen inte är gammal och spröd är det bättre att montera den som den är. Jag brukar limma packningarna på ena sidan med ett spritbaserat lim, typ Permatex eller liknande. Inte för tätningens skull, utan för att packningen ska ligga på plats både vid monteringen och vid drift.
Beroende på tätningsytornas beskaffenhet och rörelser i materialet (godset) så kan en packning i vissa situationer glida iväg så att läckage uppstår. Detta sker inte över en natt, utan det kan ta lång tid. En limmad packning sitter säkrare. Dessutom brukar den klara en demontering utan att brista. Limmar man den (sparsamt) på ena sidan så kan man använda den flera gånger eftersom den sitter kvar på ena tätningsytan när man demonterar detaljen. Vad man väljer för packningsmassa är lite av en smaksak, men man bör tänka på att spritbaserade limmer inte får komma i kontakt med E85. I Stora Tvåtaktsboken kan du läsa mer om packningar.
Jim Lundberg



