Fråga
Hej
Jag undrar vad det är för skillnad mellan en oljefilterhållare till Mercedes Benz 240D 1983 manuell respektive automat.
På den filterhållare jag har (manuell) är det förberett för anslutningar av oljekylning till automatlåda.
Ser alltså ut som man kan borra upp och gänga? Men är det något annat som skiljer dem åt? Finns det något inuti hållaren, typ kylkanal?
Jag ska konvertera en bilmotor till marinmotor och behöver således oljekylning till backslag. Har försökt hitta en oljefilterhållare för automat utan att lyckas.
Funderar därför på att borra upp och gänga den jag har. Måste vara säker på att jag inte behöver göra något mer.
Tack på förhand!
Mats
Svar
Hej Mats
Motorn som sitter i 240 D 1983 kallas för 616 och finns med två olika oljefilterhållare.
Den ena står upp och den andra ligger snett bakåt, det senare alternativet användes på lastbilar för att behållaren ska få plats.
Dessvärre har ingen av dem uttag för oljekylare för motoroljan.
Hoppa över det där med att borra och gänga och skaffa istället en oljefilterhållare och oljekylare från en 300D. Utseendemässigt skiljer sig inte oljefilterhållarna åt.
Automatlådornas oljekylning är helt separat och sker via en inbyggd värmeväxlare i den ordinarie bilkylaren. Den har alltså inget med motorns oljekylare, eller för den delen oljefilterhållaren att göra.
Att kyla oljan från backslaget genom att ett uttag på motorns oljefilterhållare rekommenderas inte eftersom rör sig om två olika typer av oljor och två helt olika smörjsystem. I bästa fall slutar det med ett snabbt motorhaveri nära kajen.
När det gäller backslag i allmänhet så har de antingen oljekylning från början eller också inte. I det senare fallet behöver sällan eller aldrig någon sådan eftermonteras.
Lycka till
Robert



