Fråga
Hej
Jag har en Husqvarna Cornette från 1961-62. Mopeden har stått länge, men hoppade igång efter några startförsök. Den går igång, därefter går den illa och till slut stannar den. Sedan är den omöjlig att starta. Har bytt både brytare och kondensator. Bensintanken är tömd och fylld med fräsch bensin. Tändspolen är utanpåliggande av typen Stefa ”Flygtändning”. Har mätt upp resistansen på spolens primär som låg på cirka 0,9 ohm vilket verkar vara okej. Kan det vara dålig magnetisering i svänghjulet?
Mvh
Lennart Johansson, Eskilstuna
Svar
Utanpåliggande tändspolar är i det närmaste oförstörbara, men kan givetvis krångla någon gång. Mätvärdet 0.9 ohm på primären är normalt, men säger ingenting om spolens funktion. Problemen uppstår nästan alltid i spolens sekundärlindning och sällan i primären. Enda sättet att säkert kolla en tändspoles funktion är att köra den i en tändspoleprovare, och dessutom efter en rejäl uppvärmning (70-80 grader). Tyvärr är marknaden med reservdelar till mopeder numera översvämmad med lågprisprodukter som håller låg kvalité, och det är vanligt att kondensatorer är trasiga redan i butikshyllan. Testa med en annan kondensator innan du går vidare. Har mopeden stått både länge och fuktigt kan det finnas massor med rostflagor i tanken som täpper till förgasaren. Sätt ett filter på bränsleslangen. Svänghjul kan tappa magnetismen – låna ett från en moped som bevisligen fungerar.
Jim Lundberg



