Uppstart av Monark M200

Fråga

Ska starta upp min monark M200 från 1949 och undrar angående oljan i motorn. Ska de bara vara olja vid lamellsidan i motorn? (0,55 liter) Någon sade att det ska vara olja i växellådan också.

Svar

Din Monark M200 ska ha en CZ-motor på 125 kubik. Både transmissionen (lamellerna) och växellådan smörjs av samma olja. Påfyllning sker vid pluggen i ovankant av transmissionskåpan, rakt ovanför axeln till kick och växelspak. Du uppger mängden 0,55 liter i växellådan, men om du har 125-kubiksmotorn ska det vara 0,5 liter (Monark M300 med 150-kubiksmotor ska ha 0,55 liter). Det sitter en nivåskruv på sidan av transmissionskåpan. Om du är osäker på oljemängden ställer du hojen rakt och häller i olja tills det börjar sippra ur hålet för nivåskruven – då blir det automatiskt rätt. Oljan rinner sedan vidare in i växellådan via hål inne i motorn.

Oljan i CZ-motorns växellåda ska vara en motorolja med viskositeten SAE 50 vilken man hittar på olika biltillbehörsbutiker, ofta under benämningen ”Classic 50” och liknande. Du kan även hälla i en transmissionsolja (växellådsolja) med viskositeten SAE 80 till SAE 90. Kolla bara på flaskans etikett att den inte håller en högre API-klass än GL4, då sådana oljor kan fräta på bronsbussningar i motorn.

Motorn ska ha 4-5 % tvåtaktsolja i bensinen. Häller man 2 deciliter olja i 5 liter bensin får man 4%.

Jim Lundberg

Rulla till toppen