Kilspår på sachsmotor

Fråga

Hej

Jag har en Crescent Compact med 3-växlad Sachs (fotväxel), men problemet är att hålet/gropen där svänghjulets krysskil har blivet för stort och det är svårt att centrera svänghjulet, så nu har jag plockat isär motorn och undrar nu om man kan reparera vevaxeln eller behöver jag köpa en ny vevaxel?

/Niklas

Svar

Kilspåret på vevaxeln kan ibland återställas genom att man svetsar på material på sidorna av det sargade spåret. Man sticker då ner hörnet på en kopparplåt i spåret. Plåtens hörn ska ha samma radie som krysskilen har. Tjockleken på plåten ska vara samma som kilens ursprungliga bredd, i ditt fall 3 millimeter. Med kopparplåten nerstucken i kilspåret svetsar man sedan i material på båda sidor om kopparplåten. En TIG-svets är nog att föredra, men det kan gå med en MIG-svets eller gas (Acetylen/syre). Normal fäster inte kopparen mot det smälta stålet, men det finns alltid en viss risk för att plåten smälter och fastnar i spåret. Efter svetsningen måste sedan axelns kona noggrant återställas så att svänghjulet inte börjar kasta.

Man kan också svetsa igen hålet helt och fräsa upp ett nytt spår. Detta måste då sitta i exakt rätt läge på vevaxeln, I annat fall kommer tändsystemets alla justeringar att förskjutas. En annan metod som används ibland är att man fräser upp ett bredare spår och tillverkar en kil som har den större bredden nertill (i axeln) och den mindre bredden på den del som sticker upp ur spåret.

Enklast i ditt fall är nog att skaffa en bättre begagnad vevaxel på någon veteranmarknad. Eller så kör du utan kilen. Victoria mopedmotorer saknar kil och kilspår på vevaxeln. Konan i sig ska hålla hjulet på plats. Då får man göra så här: Ställ kolven i tändläget (1,5 – 2 mm före övre dödläget på din motor). Skjut på svänghjulet på vevaxeln och vrid hjulet i rotationsriktningen tills brytarna precis ska till att öppna utan att vevaxeln rör sig. Håll kvar hjulet i detta läge och knacka fast det på axelns kona. Dra fast svänghjulsmuttern och kolla att de blev rätt. En skadad kona tappar lätt greppet, men kan återställas genom att man lägger på en klick ventilslippasta på konans yta. Sedan trär man på svänghjulet och vrider detta fram och tillbaka mot axeln så slipas konan till av pastan.

Jim Lundberg

Rulla till toppen