Fråga
Hej
Ännu en fråga om transmissionsoljor. Har en cykel med Kulimotor. Handboken rekommenderar SAE 40 (Vinterkörning ej aktuell). Det har hänt en del med oljor sedan 1952, är en ATF-olja ett dumt alternativ?
Såg att vanlig SAE 30 var bra till Flintamotorn. Jag besökte en stor mopedtillbehörsfirma i somras för min egen Flintamotor, de rekommenderade ATF-olja till en motor med remtransmission, så jag vet inte vad som är rätt?
Med vänlig Hälsning
Pensionären Jan
Svar
Det har gått lite troll i detta med lämplig/olämplig transmissionsolja till mopedmotorer med remtransmissioner. Om man vänder på steken så blir det så här: Använd inte transmissionsoljor med högre API-klass än GL 4 till en remtransmission. Oljor med högre nummer har additiv som kan angripa remmen. ATF-olja kan säkert fungera, men denna är relativt tunn och kan därför orsaka oljeläckage.
På bensinmacken/storköpet/trädgårdsbutiken hittar du en rak motorolja med viskositeten SAE 30. Den saluförs under namnet ”Gräsklipparolja” i dessa sammanhang. Den fungerar bra i din motor, även om den är något tunnare än den rekommenderade oljan med SAE 40. Den (SAE 40) kan du säkert hitta i motorcykel- och biltilbehörsbutiker.
Jim Lundberg



