Utanpåliggande tändspole till DKW 1938

Fråga

Hei

Arbeider med min DKW 98cc 1938 med svinghjulsmagnet. Dessverre er tändspolen defekt og jeg har viklet den om etter ditt oppsett og benytter en coil fra en gressklipper montert utvendig. Det gir gnist men ikke så kraftig. Mitt spørsmål: DKW har to lysspoler for front/baklys. Kan der være en mulighet for å koble inn strøm fra disse to magnet/spoler i f.eks. startøyeblikket? Regner med at når motor er igang så klarer din viklespole å holde bra nok med gnist.

Hilsen med ønske om godt nytt mekarår!

Thorbjørn Moberg

Oslo

Svar

Jag tror inte att ljusspolarna kommer att höja spänningen (volt) till tändspolen särskilt mycket, utan enbart strömmen (ampere). Antalet varv (viklingar) på ljusspolarna är ofta i närheten av antalet varv på tändspolens primärlindning och parallellkopplar man dessa blir spänningen närmast oförändrad.

Kolla magneterna i svänghjulet. Före andra världskriget var magneter ofta tillverkade av härdat stål och dessa kan tappa magnetismen på grund av ålder, värme och vibrationer. Efter kriget kom alnico-magneterna som är betydligt bättre på att hålla magnetismen.

Prova med en annan tändspole. Många gräsklipparmotorer har speciella tändsystem där tändspolen styrs induktivt från svänghjulets magneter istället för med brytarkontakter. Det är tveksamt om en sådan tändspole fungerar i din DKW. När man bygger om tändsystemet med utanpåliggande tändspole blir gnistan lika bra eller bättre än den var med den gamla typen av tändsystem, och därför misstänker jag att din gräsklipparspole kan vara boven i dramat.

Testa avslutningsvis med olika brytaravstånd. Detta avstånd påverkar fältbrytningsavståndet, abriss, som i sin tur påverkar gnistans styrka.

Gott nytt år, själv!

Jim Lundberg

Rulla till toppen