Fråga
Hejsan
Jag blev nyligen ägare till en Husqvarna modell 29 från 1952 (original registreringsbevis finns). Denna MC har varit avställd och har inte rullat för egen maskin sedan våren 1960. Har aldrig mekat med motorcyklar innan, så jag köpte nyss Stora Tvåtaktsboken. I den står det ju angivet diverse teknisk data kring min cykel som borde vara en 120cc.
MEN…
En del saker stämmer inte in. Så som: Kolven är märkt ”56.44”, trodde det skulle vara 55?
Behöver nya kannringar till denna kolv, men vad har dom för storlek och var får man tag i dessa?
Förgasaren är en Amal 361/001D. Huvudmunstycket har nummer 55, men i boken står det att det ska vara 60/65. Så viket munstycke ska jag ha? Har lyckats hitta en originaltabell från Amal och där står att Husqvarna 120cc mellan 1950-1954 ska ha just min förgasare, men med 65 munstycket. Vad är det egentligen för motor på min maskin och kan det finnas fler olikheter mellan den och det som står i boken?
Tacksam för svar.
/T
Svar
Din motorcykel är definitivt en Husqvarna med 120-kubiksmotor, fast med borrad cylinder. Cylinderns originaldiameter är 55,00 mm (millimeter), men när cylindern blir sliten eller skadad efter en skärning borrar man upp den till en så kallad överdimension. Där finns det standardmått och det vanligaste är att man går upp 0,5 mm i taget. Första överdimension blir då 55,50 mm. Husqvarnamotorn går att borra upp tre gånger och tredje (och sista) överdimension blir då 56,50. Detta är då cylinderns innerdiameter som avses. För att kolven inte ska nypa/skära när den blir varm görs den alltid aningen mindre i diameter. Din kolv är alltså 56,44 mm vilket ger ett kolvspel på 0,06 mm.
Du ska alltså leta kolvringar till en cylinder på 56,50 mm. Kolla bara att din kolv och cylinder är i bra skick innan du handlar kolvringar. Den går inte att borra större än 56,50 mm och är cylinderloppet skadat måste du alltså byta till en annan cylinder. Kolvringar och annat till äldre Husqvarnor hittar du bland annat hos TS Trading.
Förgasaren på din motorcykel ska ha storlek 65 på huvudmunstycket under inkörning, och därefter 60. Men ingenting är heligt – man kan laborera lite uppåt och nedåt med munstycket för att få motorn att gå optimalt. Dessa munstycken är indelade i steg om ”5”, alltså 50, 55, 60, 65, 70 och så vidare. Detta innebär att storlek 55 är ett steg under 60, inte fem steg som man kan tro. Risken med ett för litet munstycke är att motorn kan värmenypa på grund av att mager bränsleblandning ger en högre motortemperatur. En tvåtaktsmotor ska alltid fyrtakta när den varvas ur ordentligt. Gör den inte det bör man byta till ett större munstycke. Förutsatt att din motor inte är utbytt ska den vara helt identisk med den i Stora Tvåtaktsboken.
Jim Lundberg



