Montera motorhalvor Monark M 200

Fråga

Hej

Jag har bytt packboxar och lager i en Monark M 200 monark från 1949. Vad är bästa sättet för att få ihop motorhalvorna på? Har läst att man kan lägga vevaxeln i frysen. Ska lagren på vevaxeln på först, eller ska man sätta dit dem i varje blockhalva först? Det kan ju vara svårt att få ihop dem.

Tänkte använda packning på tub. Jag har köpt blå packning på tub som ska tåla bensin och olja. Den torkar inte – är det så att den aldrig blir riktigt hård? Har även en gul variant som heter gul universal packningspasta som ska tåla olja och bensin. Vilken är bäst – den gula eller blå?

Hälsningar Anders

Svar

När man ska lägga ihop en motors blockhalvor bör man först montera vevaxelns ramlager där passningen är som hårdast. Går de trögt på vevaxeln så sätter man dem där först, och går de lätt på vevaxeln monterar man dem i vevhuset istället. Att lägga vevaxeln i frysen ger dig bara kalla fingrar. Stål har en låg utvidgningskoefficient – det händer inte särskilt mycket med storleken när stål värms upp eller kyls ner. Aluminium är tvärt om – där händer det mycket när det värms upp. Värm därför blockhalvorna istället för att kyla lagren. Har du Stora Tvåtaktsboken? Där visas hur man monterar lager, shimsar in lagerspel, värmer motorblock och undviker krokiga vevaxlar. (Boken hittar du här: https://classicmotor.jetshop.se)

Tänk på att vevtappen aldrig får ta upp krafterna om vevaxeln går trögt att skjuta in i sina lager/lagersäten! Skulle så vara fallet måste man placera en metallkil mellan vevskivorna mitt emot vevtappen när motorblocken pressas ihop.

Vilken packningsmassa som är bäst av ”Blå” eller Gul” kan jag inte uttala mig om, men är den bensin- och oljebeständig ska det räcka. De flesta packningsmassor är sådana att de inte ska hårda helt eftersom det då kan bli problem nästa gång motor ska tas isär.

Jim Lundberg

Montera motorhalvor Monark M 200 Montera motorhalvor Monark M 200

Rulla till toppen