Hur ställer man tändningen på Villiers?

Fråga

Hej

Vet Du hur man ställer in tändningen på en Villiers, tror den är 175 cc lättviktare. Det finns inget kilspår i vevaxeln och således inget fix var den skall sitta. Kan en tändspole bli gammal och utsliten? Jag har en NOS liggande. Kommer gnistan på samma ställe oavsett varvtal på en tvåtaktare? Ingen tändkurva alltså. Jag har skruvat mycket, men bara på stora 4-taktare. På denna typ av motorer är jag nybörjare, har inte sedan moppetiden sysslat med dessa.

MVH

Stefan Lindblom

Svar

När man ställer tändningen på en motor som Villiers måste man ställa kolven i sitt tändläge och därefter försiktigt vrida runt svänghjulet tills brytarna precis ska till att öppna. Hjulet ska alltså sitta löst på axeln under inställningen, och man får se upp så att man inte vrider runt vevaxeln när man söker tändläget. När brytarna öppnar håller man svänghjulet blickstilla och knackar fast det på sin kona med ett slag från en gummi- eller plast hammare. Snurra motorn ett varv och kolla att hjulet hamnade rätt så att brytarna öppnar när kolven står i rätt position och dra sedan fast svänghjulsmuttern. Kolla sedan en gång till för säkerhets skull. En krysskil har egentligen bara till uppgift att styra svänghjulet i rätt läge på axeln – när muttern dragits åt är det konan som håller fast hjulet. Nu vet jag inte exakt vilken motor du har, men någonstans mellan 4 – 8 millimeter före övre dödläget ska det var på en Villiers, beroende på modell.

Gamla textillindade tändspolar (”Boschmumier”) har en hygroskopisk isolering som drar i sig fukt från den omgivande luften. En oanvänd tändspole kan alltså drabbas av interna överslag på grund av fukt trots att den aldrig tidigare suttit i en motor. Har det väl blivit överslag en gång är isoleringen skadad och driftsstörningarna väntar runt hörnet. Innan du testar den nya spolen bör den ligga varmt och torrt (exempelvis pannrum) i några dagar. Man kan även torka den i ugnen hemma om man har en förstående partner. Ställ ugnen på 50 – 60 grader och låt spolen ligga där någon dag, typ. I Stora Tvåtaktsboken (https://classicmotor.jetshop.se) finns det arbetsbeskrivningar på en Villiers 6E-motor. Där hittar du även allmänna arbetsmetoder för tvåtaktsmotorer som tändningsinställning, vevaxelriktning, modifieringar och liknande

Dessa gamla tvåtaktare har sällan någon reglering för tändläget, utan gnistan kommer vid samma tillfälle oavsett varvtal. Vissa motorer (DKW 250 cc) har dock en centrifugalregulator som ställer upp tändningen på högre varvtal.

Jim Lundberg

Rulla till toppen