Slak transmissionskedja

Fråga

Undrar om kedjan som sitter mellan kopplingen och vevaxeldrevet på en Monark M 200. Hur slak får den vara?

Svar

Den kedja du menar är transmissionskedjan, alltså den kedja som överför kraften från vevaxeln till kopplingen. Din CZ-motor har förmodligen ingen kedjespännare i form av en rulle eller en glidskena, utan när kedjan blivit förlängd på grund av slitage byter man ut den. En kedja måste alltid ha ett visst spel, annars får både kedjan och axlarnas lager onödigt mycket stryk. Omvänt så gäller att den inte får vara för slak – då kan den dels ta i andra delar i motorn, dels kan den hoppa av sina drev.

En tumregel för transmissionskedjor av den typen som du har är att man ska kunna röra den totalt 15 millimeter uppåt och nedåt mitt emellan bägge dreven. Detta kan du läsa mer om i Stora Tvåtaktsboken. Kan kedjan röras mer än så kan det vara dags för byte. En firma som har diverse kedjor är Dione i Uppsala, telefon 018- 14 01 30.

De kommer att fråga dig flera saker om din gamla kedja som du måste kunna svara på.

1. Kedjans delning, alltså c/c-måttet mellan rullarna.

2. Kedjans innerbredd.

3. Rullarnas diameter.

4. Antal rullar på gamla kedjan.

5. Glöm inte kedjelås.

Om du vill veta hur man artbestämmer än kedja kan du titta i Classic Motor nummer 9/2009, eller gå in på vår hemsida: https://www.classicmotor.se/jimsmekarhorna/article515659.ece

Jim Lundberg

Rulla till toppen