Puchkolv i ILO FP50

Fråga

Hej Jim

 

Jag håller på att renovera en ILO FP50 som sitter i en Monarped från 1953, och har köpt din eminenta bok som hjälp. Du rekommenderar en Puchkolv som ersättning, men är det inte samma kolvhöjd på kolven i en Flintamotor? Den går ju att få tag på i 40mm och då blir det väl någon liten kubik till.

Nu har jag två olika tändsystem att välja på. Stefa eller Noris. Vilket ska jag satsa på? Är det lättare med delar till något av dem?

Svar

Husqvarnas flintamotor har samma kolvbultshöjd som ILO-pianomotorn, GP 50, och i den kan man stoppa i en flintakolv efter borrning av cylindern. ILO FP 50- och GP 50-motorerna har samma slaglängd, 43 mm, men FP 50-motorn har en längre vevstake än GP 50-motorn. Måtten på de bägge motorernas cylindrar och vevhus är däremot samma och därför har man flyttat ner kolvbultshålet i GP 50-motorns kolv några millimeter för att kompensera den kortare vevstaken. Monterar man en GP 50-kolv (eller flintakolv) i en FP 50 kommer den att slå i topplocket. Fast allting går ju – man kan göra en alumniniumspacer under cylindern och byta ut de fyra pinnskruvarna som håller fast cylinder och topp mot längre sådana.

Den kolv som passar är puchkolven som nämns i Stora Tvåtaktsboken, alltså den äldre varianten med 10 millimeters kolvbult. Den bör dock kapas ett par millimeter i underkant för att få rätt öppningstider på insuget. Om du vill jaga kubik så skaffar du en sådan kolv med andra överdimension (39 mm) så får du 51,36 kubik, fast då blir monarpeden en lätt mc i lagens ögon.

Vilket tändsystem du väljer är lite av en smaksak. Möjligtvis är det lättare med delar till stefasystemet. På de riktigt gamla norissystemen används ena fästskruven för tändplattan även som låsskruv till brytarna. Detta är en ”vinglig” konstruktion där det är svårt att få till rätt brytaravstånd – har du ett sådant tändsystem väljer du definitivt Stefa. Dessutom är vissa ljusspolar i norissystemen lindade med silkesomspunnen koppartråd istället för lackisolerad, och dessa spolar ger ett klart sämre lyse på moppen. Om du tittar på sidan 43 i Stora Tvåtaktsboken ser du hur man bygger om tändsystemet så att man får en utanpåliggande tändspole. Jag har gjort denna modifiering på alla mina tvåtaktare, och efter mer än tusen mil kan jag konstatera att det fungerar helt perfekt – aldrig ett enda problem.

När monarpeden kom 1953 (den blev godkänd av Väg och Vattenbyggnadsstyrelsen, VoV, i december 1952) hade den en kortslutningsknapp (”dödare”) samt en flödarknapp uppe vid styret. Flödaren styrdes av en vajer som i sin tur tryckte på förgasarens flödarknapp. På 53:orna sitter det tre sladdar på kondensatorn; en från brytarna, en från tändspolen och en (svart) som går upp till dödarknappen. Totalt blir det då en gul (lyse), en svart (dödaren) samt tändkabeln till tändstiftet som kommer ut ur gummigenomföringen i motorn. På 54:orna tog man bort dödarknappen och monterade en pysventil på motorn istället. Den behövdes då FP 50-motorn kan slira på lamellerna vid start, och då öppnar man först ”pysen” när man trampar igång den så att motorn får ordentlig snurr. Dessutom kan man stänga av motorn med ”pysen”. Under tanken på 53:orna sitter en luftrenare med chokespjäll. 1954 flyttades choken till förgasaren

Jim Lundberg

Rulla till toppen