Fråga
Hej Mr JBim (förlåt felstavningen)
Nu har jag sett flera (2 st) JB 150cc cylindrar där man har ändrat insuget så att insuget är vinklat uppåt (övre bilden). Är detta en vanlig modifiering och vad är fördelarna om det är några?
Vilken typ av förgasare använde man till denna typ av modifiering?
Jag har inte köpt din bok men kommer att göra det. Har du en beskrivning i den hur man förbättrar orken i en JB150 eller vet du var man kan hitta information om detta?
Snart är det torra vägar i Skåne och NV 128 JB:n är inkörd och då är det dags att hitta utförsbacke och se om min 49:a kan pressa dina 82 km/t till högre tal. Jag antar att den får varva nästan 6000 för att klara det. Hur mycket tror du en JB 128:a tål att varva innan den delar på sig?
Ut & kör – sommaren är kort.
Zlim
Svar
Jag kan inte se någon direkt fördel med att ha insugningsröret vinklat nedåt. Jordens dragningskraft har väldigt liten inverkan på gasblandningen. Dessutom ska ju gaserna vända av rakt uppåt genom överströmningskanalerna i nästa ögonblick. Jag har inte sett så många cylindrar, oavsett fabrikat, som har denna typ av insug, men de flesta av dem har sina rötter i 50-talet. Det var kanske på modet då, precis som den tidstypiska modifieringen: polering av alla kanaler. Vilken typ av förgasare man använde vet jag inte – möjligtvis en Dell’Orto?
I Stora Tvåtaktsboken hittar du en komplett arbetsbeskrivning för JB 150 (och 20 andra motorer). Där står det hur du håller den i trim, men inte hur man trimmar. Om du går på olika veteranmarknader ska du hålla utkik efter cylindern på den undre bilden. Det är en ”9-hästars” till JB:s TT-motor som bland annat satt i Svalans ramar. En vanlig JB 150, fast med denna cylinder och en (Bing?) förgasare med liggande trottel. Cylindern känns igen på insuget med två över varandra placerade pinnskruvar istället för den vanliga ”pipen” som sitter på standardcylindrarna. Hur pass vass den egentligen är har jag inte hunnit testa ännu. 9 hästar ska ju räcka till 100 km/t om allt fungerar.
Har du några bra backar i Skåne? Det kan behövas om du ska varva ur en JB 128 med originaldrevning! Vid mitt rekordförsök varvade motorn inte särskilt mycket, trots att jag bytt främre drevet till ett med 12 kugg istället för originalets 13. Jag vet inte hur mycket varv som 128:an tål, men jag pratade med en före detta anställd på Nymans som på 50-talet trimmade sin JB 128 så hårt att han körde ifrån de flesta på ettans växel. Han tillade i och för sig att tvåan var så hög att den knappt orkade dra på den, samt att han eldat upp ett antal lamellkorkar.
Kör så det ryker!
Jim Lundberg





