Fråga
Hejsan
Jag har nu startat min lilla Ciao efter montering av den fixade toppen och nu kommer det lite blårök ur avgasröret.
Kan detta bero på att det finns några droppar K-sprit i tanken inför vinterdvalan? Eller måste tändningen ställas om nu när toppen (förbränningsrummet) är ”lite mindre”?
Enligt tillverkaren skall den tända 19 grader innan övre dödläget i original.
Mvh
Joachim Bolinder
Svar
Oj, jag brukar få ångest när det inte kommer blårök ur avgasröret ur mina tvåtaktare! Eller menar du att det ryker alldeles för lite? Motorn smörjs ju av oljan i bensinen, och då kommer det alltid lite rök ur avgasröret som ett kvitto på att motorn får sin smörjning. Om det ryker mer nu än innan du höjde kompressionen tror jag är mer av en tillfällighet. En Ciao klarar sig med så lite som 2% olja i bensinen (1:50), men ska ändå ge ifrån sig lite blårök.
En tvåtaktare som står länge kan ryka överdrivet mycket när man först startar upp den beroende på att oljan kan ha sjunkit till botten av tanken, eller för att så mycket bensin dunstat så att andelen olja procentuellt är högre. K-sprit är en alkohol och ger i sig inte upphov till någon blårök. När det gäller förtändningen bör den stå på 19 grader trots högre kompression, men om motorn spikar (plingade ljud från topp och cylinder) vid belastning kan man minska förtändningen några grader.
Jim Lundberg



