Saxonetten äter drev

Fråga

Hej

Jag har en Saxonette automatic som har tuggat upp ett drev (se bild). Jag har skaffat ett nytt drev, och nu undrar jag vad som kan vara orsaken till skadan på drevet? Jag vill ju inte att det nya drevet ska käkas upp direkt!

Carl

Svar

Att drev tar slut på detta brutala vis som i din motor kan bero på att lagren i vevaxeln och/eller mellanaxeln är så glappa att axlarna kommer i vibration. Då kan kuggarna slå mot varandra hela tiden under drift med ökat slitage som följd. Dessutom är dessa axlar relativt långa och kan flexa relativt mycket om dess lagringar börjar ta slut. Saxonettmotorn har därför stödlager ute i transmissionskåpan.

För att detta arrangemang ska fungera som det är tänkt är det väldigt noga med att transmissionskåpan sitter i exakt rätt läge. I annat fall kommer stödlagren att ligga förskjutna och då kommer drevens kuggar att gå snett i ingrepp vilket sliter hårt. Kåpan styrs därför av två styrhylsor som sitter vid två av skruvhålen. Dessa hål och hylsor måste vara i perfekt skick med tajt passning mot varandra. En deformerad kåpa (efter exempelvis en kullkörning) kan också orsaka att axlarna hamnar i fel läge. En annan sak som kan ha orsakat haveriet är att det hamnat en metallflisa mellan dreven som resulterat i att en, eller flera kuggar skadats. Sedan har skadorna spridits ut runt hela drevet under drift. Kolla därför att alla kuggar på drevet på centrifugalkopplingen är intakt. Det måste ha låtit illa om din motor detta drev nöttes ner!

Efter ett så stort haveri som din motor råkat ut för är det viktigt att få ut alla spån som uppkommit när kuggarna nöttes ner. Dessa spån kan låsa rullar och kulor i lager så att dessa stannar och får facetter, alltså plana ytor när de släpas mot sina lagerbanor. Riv hela motorn och tvätta ur den noggrant. Blås avslutningsvis med tryckluft. Oljan i saxonetten ska vara en ATF-olja, alltså en automatlådeolja.

Jim Lundberg

Rulla till toppen