Fråga
Tack för ditt tidigare utförliga svar, men jag återkommer angående Noris eller Stefa tändsystem. Har nu upptäckt att till Noris svänghjul är det en tapp i vevaxeln, och Stefa har ju en kil. Det går väl inte med Noris svänghjul och Stefa tändplatta? Eller duger den lilla tappen till Stefas svänghjul?
Om jag fattat ”rätt” ska det kunna gå att använda en cylinder ifrån en FP 50 med en ”Flintakolv” på en GP 50? Insuget är ju mycket större på en FP 50 som original. GP 50 cylindern är ju pluggad.
Svar
Anledningen till att man har någon form av styrning för svänghjulet är för att det ska gå lättare att ställa tändningen. Det är konan som sedan håller hjulet på plats när muttern är dragen. Noris har en tapp, medan Stefa har en kil. Vissa motorer (Villiers och Victoria) har ingen styrning av svänghjulets läge och där får man ”krångla” lite mer för att hamna rätt vid tändningsinställning. Om ett norishjul fungerar på en axel för stefahjul kan jag inte svara på, men om noristappen och stefakilen sitter på exakt samma ställe på respektive vevaxel (I förhållande till vevtappens position) bör det fungera med exempelvis ett stefahjul på en vevaxel med tapp. Fast det är några saker till som måste stämma.
1. Kilspåret på bägge svänghjulen måste sitta på samma ställe i förhållande till brytarnocken och magneter.
2. Konan på axeln måste ha samma vinkel som det svänghjul man ska montera.
3. Om du mixar fabrikat med svänghjul och tändplatta måste bägge svänghjulens innerdiameter vara exakt samma.
Enklast är att provmontera ett stefasystem på en ”norismotor” och kontrollera att det går att ställa förtändning, brytaravstånd och abriss till de rätta värdena – då är det bara att köra. Jag använder mig av båda fabrikaten och de fungerar lika bra – fast då har jag utanpåliggande tändspolar i samtliga fall.
Du kan inte montera en flintakolv i en FP 50-motor oavsett vilken cylinder du väljer. GP 50:s och FP 50:s cylindrar har identiska mått och då vevstaken är längre på FP 50 skulle en flintakolv slå i topplocket och låsa motorn. Flintakolven passar bara i GP 50-motorn med dess kortare vevstake. Fast där kan du givetvis montera en cylinder från en FP 50 och ha en flintakolv.
FP 50-motorn var i tyskt originalutförande på 1,4 hästkrafter, medan den i Sverige bara fick ha 0,8 hästkrafter. I början var de svenska motorerna strypta till denna effekt enbart genom att man monterat ett smalt insugningsrör och en förgasare med litet borr. Insuget i cylindern var fortfarande stort – runt 13 millimeter.
Snart nog upptäckte myndigheterna att det fanns många ”fiffiga” mopedister som bytte ut insug och förgasare för att få mer sprutt på sina mopeder, och då kom det krav på att cylindrarna skulle strypas i insuget. Idag är det populärt att ”EU-anpassa” sina GP 50-motorer genom att montera den ostrypta cylindern från en FP 50, då man slipper besväret med att avlägsna strypningen som sitter i de nyare cylindrarna.
Jim Lundberg



