Fråga
Hej !
Vilken olja skall användas i Sachs 175 cc? Har fått olika uppgifter, växellådsolja SAE 90, rak SAE 30 ex. gräsklipparolja.
Tack på förhand.
Rune T.
Svar
Jag kan förstå att det låter lite förvirrande med olika uppgifter, men faktum är att bägge dessa oljor är relativt lika ur ett viskositetsperspektiv, trots den stora skillnaden i numrering. Om du har Stora Tvåtaktsboken så hittar du en tabell på sidan 74 som visar olika oljors viskositeter. I korthet är det så här: Motoroljors viskositet går från SAE 0 till SAE 70, sedan finns det inte tjockare motoroljor. Transmissionsoljors (växellådsoljor) gradering börjar sedan på SAE 75, men då har man börjat om på ”noll” igen med viskositeten vilket innebär att en SAE 75 olja är betydligt tunnare än en SAE 70! En olja med viskositeten SAE 75 motsvarar ungefär SAE 10.
Oljeindustrin har gjort på detta sätt för att om möjligt förhindra att ”Svensson” häller fel olja i fel hål på sina fordon. Du kan nästan alltid hälla motorolja i en växellåda, men häller man en transmissionsolja i en motor kan det bli ett haveri på grund av att dessa oljor inte klarar av de höga temperaturerna i en motor. Upp till SAE 70 = motorolja, från och med SAE 75 = transmissionsolja.
Tittar vi i tabellen igen så ser vi att SAE 90 motsvarar ungefär SAE 40 till SAE 50. SAE 30 är lite tunnare och motsvarar närmast SAE 80 till SAE 85. I Stora Tvåtaktsboken finns det en komplett arbetsbeskrivning för Sachs 150/175 cc och i bokens tekniska data för motorn anges 0,65 liter SAE 90 (NV 22-23) samt SAE 50 (NV 20).
Antingen häller du i SAE 90-olja eller så väljer du en SAE 50-olja. Dessa oljor är lika tjocka, men transmissionsoljan har något bättre smörjningsegenskaper. Om du väljer den senare bör du dock undvika oljor med en API-klass som ligger högre än GL 4 (se flaskans etikett). Transmissionsoljor har ibland relativt starka additiv som kan angripa bronsbussningar, och jag tror du har en sådan i centrum av kopplingskorgen. Ju högre GL-nummer, desto aggressivare olja.
Jim Lundberg





