ILO-tändning m.m.

Fråga

Hej Jim

Jag håller nu på att modifiera mitt tändsystem på min Monarped med ILO FP 50-motor, så att det i fortsättningen blir utanpåliggande tändspole. Går det inte att ta en färdig generatorspole för att driva tändspolen? Det är ju populärt att ”jacka” kolven för att få lite mer effekt. Finns det inga formler eller regler för hur stort jacket ska vara för att få bästa resultat? Hur mycket kan man plana toppen på en FP/GP50?

Svar

Du kan ta en belysningsspole och montera den där gamla tändspolen suttit. Den fungerar då som en generatorspole till en utanpåliggande tändspole. Tyvärr så ger en belysningsspole lite mer ström än vad som krävs och det har hänt att brytarna har bränts ovanligt fort och att tändspolen har gått sönder när en sådan spole används. Särskilt när det är trimmade motorer med höga varvtal som då drar upp spänningen ytterligare. Du kan dock kolla detta på följande sätt:

Starta motorn och titta om det blixtrar mycket om brytarna. Lite gnistor blir det alltid, vilket ligger i sakens natur när man öppnar två strömförande kontakter. Om det blixtrar mycket kan belysningsspolen vara för stark. Nästa test är att ta en långtur på moppen. Stanna sedan och lägg handen på den utanpåliggande tändspolen. Ljummen får den vara, men om den är het är det också ett tecken på att belysningsspolen är för stark. På vissa spolar (bilden) sitter det två sladdar, en gul och en grön. Gul är till belysning och grön är till bromsljus. Den gröna ger då lite svagare ström och man kan ju testa med den sladden om det blir för mycket med den gula. Eller så lindar man av några varv från spolen. En belysningsspole kan ha 20 – 50 varv mer än primärlindningen på en tändspole – testa dig fram.

Kolvjack, eller kolvlucka, ger en längre öppningstid för insuget. Detta leder till att mer bränsle hinner sugas ner i vevhuset innan kolven stänger insuget. Även här bör man testa sig fram. Ju högre ”lucka” man gör, desto sämre blir motorns lågvarvsegenskaper, och man får en motor som mest jobbar på toppvarv. Testa med 3 – 5 millimeter på höjden och håll luckans bredd till samma som insugningsporten. Jag har testat med att plana topplocket på ILO FP 50 med 1 millimeter och det verkar vara ett bra mått. Toppfarten ökar knappt, men motorn blir desto starkare vilket märks i uppförsbackar. Kompressionstrycket på en FP 50 ligger på cirka 4 kilo med originaltopplock. Tänk på att en tvåtaktare faktiskt kan gå sämre om man höjer kompressionen för mycket.

Jim Lundberg

Rulla till toppen