Förgasarbussning Monark M200

Fråga

Jag har gjort i ordning en hylsa (aluminium) Monark M200som jag filat till och satt på cylinderns insugningsrör. Tror du det funkar så man kan dra åt förgasaren sen? Som jag skrev i en tidigare fråga så är ju förgasaren för stor och det ska ju egentligen vara en fiberpackning där, men jag får inte tag i någon.

Svar

Anledningen till att man från fabrik monterar en fiberbussning i förgasarens klämfäste är för att isolera förgasaren från cylinderns värme. Därmed inte sagt att det inte skulle fungera med en aluminiumbussning. Aluminium leder visserligen värme väldigt bra, men det kan fungera ändå. Det brukar visa sig under varma sommardagar.

Funktionen på denna typ av förgasare med klämfäste bygger på att man har slitsat upp förgasarhuset och sedan klämmer ihop detta runt ett insugningsrör. Man utnyttjar alltså godsets förmåga att flexa, och därför är rörelsen givetvis begränsad. Ofta kan man bara dra ihop förgasaren någon tiondels millimeter – sedan spricker godset. Din hemmagjorda bussning måste därför sitta med tajt passning så att den verkligen kläms fast med det lilla rörelse som finns att tillgå. Helst bör även bussningen vara slitsad så att den i sin tur kläms fast runt insugningsröret. Slitsen bör vara så smal som möjligt så att det inte dras in tjuvluft genom slitsen. En variant är att man sågar två slitsar i bussningen, en från varje håll, som ligger lite förskjutna vilket minskar läckaget.

Jim Lundberg

Rulla till toppen