NV 11 startar inte när den är varm

Fråga

Fråga till Jim

Jag har en NV 11 från 1951 med DKW-motor. Den startar bra när motorn är kall, men när den är varm är den väldigt svår att starta. Vad ska jag åtgärda?

Sven L

Svar

Värme kan påverka en motor negativt i flera avseenden. Om en tändspole börjar bli dålig sker det ofta interna överslag inne i spolens isolering vilket leder till svag eller utebliven gnista. De första symtomen på detta är att motorn inte startar när spolen är varm. Nu sitter tändspolen på NV 11 visserligen i en bakelitlåda under sadeln och är därför inte utsatt för motorvärmen, men en tändspole värms även upp av strömmen genom den.

En annan sak som påverkas av värme är bränslesystemet. Om förgasaren ger för fet bränsleblandning kan motorn bli svårtstartad när den är varm. Det är bara kalla motorer som vill ha lite extra bensin. Anledningen till att bränsleblandningen blir för fet kan bero på felaktig flottör, för stort huvudmunstycke, smutsigt luftfilter eller att trottelnålen sitter för högt.

Fast värme kan även orsaka bränslebrist! Om förgasaren blir för varm kan bensinen i den börja koka och då får man något som kallas ånglås. Normalt så sugs det upp bensin i vätskefas ur nålmunstycket som sedan blandas med luft. Om nu bensinen kokar går den över i gasfas och då kommer det i princip bara bensinångor ur munstycket som sedan blandas med luft, och då blir det alldeles för mager blandning för att motorn ska starta. DKW-motorns förgasare sitter med ett klämfäste på cylindern och dessa infästningar leder tyvärr över värmen effektivt, och vissa förgasare har då en fiberbussning i fästet som isolerar mot värme. Om man har en genomskinlig bränsleslang kan man vid ånglåsbildning se hur det stiger bubblor i slangen från den kokande bensinen i flottörhuset.

Jim Lundberg

Rulla till toppen