Fråga: Hej.
Jag har en monark M200 från 1949. Hur får man tag i en ny kolv med nya kolvringar till en sådan? Vilken diameter är det på den? Kan de vara olika storlekar? Jag tycker att det skramlar i cylindern vid höga varv. Kanske kolvlagret som är slut vad tror du? Har bytt alla packboxar och lager i motorn.
Svar: När en motor börjar knacka vid höga varv ligger orsaken ofta hos vevstakslagret och/eller i kolvbultsbussningen. I bägge dessa lagringar ska det vara ett väldigt litet radialspel. Vevstakslager brukar ha cirka 2-3 hundradels millimeter i spel, och redan vid 5-6 hundradelar brukar det börja låta om dem. Kolvbulten sitter oftast ändå tajtare med nollspel i kolven och 1-2 hundradelar i bussningen.
Ett annat oljud är kolvslammer som kommer av att kolvens spelrum i cylindern på grund av slitage har blivit för stort. Ett klassiskt symtom är att motorn slamrar mer när den är kall och blir tystare när den blivit varm. Detta beror på att aluminiumkolven utvidgas av värmen och fyller upp cylindern bättre.
Vevstakslagret i din CZ-motor innehåller 15 stycken rullar med måtten 5×12 mm. Rullarna slits mest och ibland kan ett byte av rullarna räcka för att få ner radialspelet till en acceptabel nivå. Man kan även behöva byta både vevstake och vevtapp om slitaget är för stort. I vevstakens lillände sitter en bronsbussning som man kan pressa ut och ersätta med en ny. Dessa vevaxelarbeten finns beskrivna i Stora Tvåtaktsboken.
Originalkolven i din motor är 52,00 mm i diameter, men finns även i två överdimensioner, 52,50 och 53,00 mm. Kolla med Jawaklubben på www.jawaklubben.se om de kan hjälpa dig med delar.
Jim Lundberg




