Fråga: Hej.
Jag har en 4-växlad vespa från 1962 på 150cc. Den är renoverad och i fint skick. Finns det någon grundinställning man kan göra på förgasaren? Den har ojämn gång och är svårstartad när den är varm – troligen på grund av att den blir sur. Tacksam för svar.
Hälsningar Lennart.
Svar: Om den får för fet blandning, alltså för mycket bensin i förhållande till luft, kan det bero på följande saker:
1. Trottelnålen sitter för högt eller är sliten.
2. Huvudmunstycket är för stort.
3. Flottörventilen är otät.
4. Flottören är punkterad och flyter inte upp
5. Luftfiltret är igensatt.
6. Luftskruven (om sådan finnes) är för långt inskruvad.
Trottelnålens läge och huvudmunstyckets storlek hittar du i instruktionsboken. Luftskruvar ska generellt grundinställas till 1 ½ varv från botten. Ruska på flottören – om det skvalpar i den har den blivit otät och tagit in bensin.
Det kan finnas fler orsaker till att vespan uppvisar de symtom du uppgivit. En defekt tändspole kan ge startproblem när motorn är varm och ge ojämn gång när den startat. Det bästa är att du justerar både tändning och förgasare. Det finns ett enkelt test du kan göra när motorn inte startat. Lossa tändstiftet efter ett antal kickar och kolla hur det ser ut. Är stiftet torrt får motorn inte bensin, och är det fuktigt kommer det för mycket bensin, eller så saknas gnistan.
Jim Lundberg




