Tändning på NV med royalmotor

Fråga: Hej. Hur ställer jag tändningen på en NV med Royal Enfield-motor? Finns det någon som har en instruktionsbok eller en reparationshandbok till denna NV?

 

Svar: Royal Enfields lilla 125-kubiksmotor som bland annat sitter i NV:s modeller NV-10 och senare NV-RE, har en svänghjulsmagnet av fabrikat Miller. Konstruktionen är lite speciell då svänghjulet är vänt ”åt fel håll”, alltså med insidan utåt. Detta innebär att tändplattan sitter på utsidan av svänghjulet. Tändplattan i sin tur sitter på en kåpa som går att vrida några grader då den har slitsade hål för infästningsskruvarna. I kåpans centrum sitter ett plåtlock som döljer brytarkontakterna. Förtändningen på denna motor ska vara 5/32″ till 3/16″ vilket i metriska mått blir cirka 4 till 4,75 mm. Det är alltså avståndet som kolven har till det övre dödläget när gnistan kommer.

Tändningsinställning går till på följande vis:

  1. Börja med att justera brytaravståndet, alltså hur mycket brytarna öppnar maximalt. Detta mått ska vara 0,010″ – 0,015″ vilket blir cirka 0,25 – 0,40 mm.
  2. Lossa kåpans infästningsskruvar något och vrid kåpan så dessa skruvar sitter mitt i slitsarna. Dra därefter åt skruvarna igen.
  3. Ta bort skruven i axelns centrum som håller fast brytarnocken. Nocken är invändigt gängad med BSF 5/16″ så att man med en skruv med denna gänga kan pressa av den från vevaxeln.
  4. Vrid nu vevaxeln så att kolven nu står där förtändningen ska vara, alltså 4 – 4,75 mm före övre dödläget.
  5. Skjut på brytarnocken på vevaxelns kona och vrid nocken medsols tills den precis ska till att öppna brytarna. Ge nocken ett lätt slag inåt så den fastnar i detta läge på sin kona och dra fast den med sin skruv.
  6. Snurra vevaxeln ett varv medsols och kontrollera att förtändningen blev rätt.
  7. Om man sedan vill finjustera tändningen ”ute på fältet” kan man göra detta genom att vrida kåpan med- eller motsols genom att lossa skruvarna i slitsarna. Vrider man kåpan medsols blir tändningen senare (=mindre förtändning), och vrider man kåpan motsols blir tändningen tidigare (=mer förtändning).

I Classic Motor kan du annonsera gratis efter böcker till denna motorcykel.

Jim Lundberg

Tändning på NV med royalmotor

Rulla till toppen