Fråga: Vad är det som styr vindrutetorkarnas viloläge på en Volvo 140? Jag lämnade bort bilen till en verkstad för byte av bromsservot i somras. Efter det verkstadsbesöket är vindrutetorkarnas viloläge nästan tio cm högre upp på vindrutan, fastän deras rörelse är precis den samma som tidigare. Torkarna stannar alltså inte i sitt nedersta läge. Kan bilmeken ha ryckt loss några kablar av misstag när han jobbade under instrumentbrädan och sen råkat sätta tillbaka dem fel, eller vad kan ha hänt?
Lars
Svar: Viloläget styrs mekaniskt via en sorts mikrobrytare inne i själv torkarmotorn, vilket gör att motorn stannar där den stannar. I det här fallet handlar det troligen om att motorns axel inte är korrekt synkroniserad med torkarmekanismen. Din mekaniker kan ha kommit åt mekanismen/motorn, exempelvis sluntit med handen, så att synkroniseringen rubbades.
Eftersom det var i somras felet uppstod kan det vara svårt att få verkstaden att justera tillbaka torkarna nästan ett år senare, men det är värt ett försök. Alternativet är att du gör jobbet själv – det enklaste sättet är att lossa torkararmarna från den spindeln och montera sedan tillbaka dem i önskat viloläge. Ibland kan det vara väldigt svårt att få loss torkararmarna – då kan du koppla loss torkarmekanismen från motorn och justerar sedan torkarna manuellt tills de är i önskat viloläge. Montera sedan ihop mekanismen med motorn igen.
Lycka till
Robert Gustavsson




