Fråga: Hej. En fråga om att byta vevstake på en Honda CR500. Hur går jag till väga med att få isär veven är det bara att pressa med hydraulpress på tappen? Hur riktar man sedan in halvorna när den ska ihop sedan? Och så lär man ju se till att ha ett visst glapp mått i sidledes på vevstaken?
mvh Micke
Svar: De flesta vevaxlar i tvåtaktsmotorer är sammanpressade av flera separata delar. Vevtappen sitter då inpressad i vevskivorna (balanserna). Vissa motorer har svagt koniska vevtappar och pressar man en sådan tapp rakt igenom hela vevaxeln tränger man ut bägge hålen. Då är vevaxeln förstörd eftersom den nya tappen aldrig kommer att greppa i det vidgade hålen. På andra motorer har vevtappen en större diameter på mitten och går därför inte att pressa igenom vevskivorna. Även om tappen är fullständigt cylindrisk bör man undvika att pressa den helt igenom vevaxeln. En skuren vevtapp kan skära bort material ur hålet i vevskivan. I Stora Tvåtaktsboken visar jag hur man tar isär en vevaxel samt riktar upp den efteråt.
Jag har byggt en press för ändamålet (övre bilden) som i korthet fungerar så här: Man klämmer fast den ena vevskivan mot en grov (20-25mm tjock) plåt med olika beslag. Sedan gängar man in en kraftig (M16-M20) skruv från baksidan som trycker mot vevtappen. När man sedan skruvar in skruven trycker den bort vevtappen från den fastklämda vevskivan.
När sedan axeln ska riktas efter montering grovriktar man den så gott det går innan pressning. Om vevtappen har en större innerdiameter på mitten brukar man pressa ihop vevaxeln till det tar stopp mot vevtappens tjockare sektion. Finns det ingen ansats på tappen där det tar stopp får man stoppa in bladmått mellan vevskivan och vevstaken och sakta pressa ihop vevaxeln tills bladmåttet tenderar att fastna. Mät spelet med ett bladmått på den gamla axeln innan du tar isär den. Vanligtvis är detta spel runt 1-3 tiondelar av en millimeter.
En vevaxel får inte kasta mer än 2-3 hundradelar av en millimeter och måste riktas noggrant innan montering. Oftast gäller det att vrida in bägge vevskivorna mot varandra på vevtappen, men det händer även att man måste kila isär eller pressa ihop skivorna mitt emot vevtappen för att axeln ska bli helt rak. Ibland kan man sätta upp axeln mellan två dubbar genom att använda sig av centrumhålen i axelns ändar. Tyvärr så är dessa hål ofta skadade på grund av ”händiga” mekanikers framfart och då kan man istället använda sig av v-stöd (undre bilden) som ramlagertapparna får vila mot. Oavsett metod använder man sedan indikatorklockor för att se var axeln slår åt för håll. När man ska vrida vevskivorna runt vevtappen håller man ena vevskivan i handen och knackar till den andra skivan med en kopparhammare. Slå bara ett slag i taget och kolla sedan med indikatorklockan hur mycket det rörde sig.
Jim Lundberg






