Fråga: Jag har läst artikeln om reparation av tändstiftsgängorna i topplocket med Biltemas reparationssats och begriper väl det mesta av hur reparationen går till förutom hur den medföljande insatshylsan ska kunna gängas fast ordentligt i det ”nya” tändstiftshålet som har skapats med gängtappen. Insatshylsan är ju gängad både på insidan och utsidan och utsidan ska ju gängas fast i de nya gängorna i det nya tändstiftshålet. Insatshylsan måste ju sitta ordentligt fast i tändstiftshålet. Hur får man fast hylsan ordentligt? Pilla (skruva) med fingrarna låter otillräckligt.
Dessutom är det väl säkrast att skruva loss topplocket när man tillverkar det nya tändstiftshålet för att inte metallspån ska hamna inne i cylindern?
Anders Åström
Svar: Man drar fast hylsan med tändstiftet. Om locket är demonterat från motorn låser man hylsan med körnslag på insidan medan stiftet sitter kvar. Om man inte låser hylsan finns det risk för att den följer med tändstiftet nästa gång det demonteras – särskilt om det är ett varmt aluminiumlock. Ofarligt, men irriterande.
Om man fettar in gängtappen brukar alla spånor fastna i fettet som sedan följer med ut när man gängar ur tappen. Men detta går inte att garantera med hundra procents säkerhet och var och en får göra så på egen risk. Artikeln om hur man byter tändstiftsgängor hittar man i Classic Motor nummer 1/2010 eller här på vår hemsida.
Jim Lundberg





