Fett eller olja i ILO 118cc?

Fråga: Hej Jim, Har en gammal Monark 1940 med ILO 118 cc motor. Gör bara en försiktig renovering så att den fungerar mekaniskt, men behåller patinan. När jag plockade isär motorn var den full med fett, både på transmissionssidan och i växellådan. Är det så det skall vara, eller är det bättre att fylla någon olja och i så fall vad?

Mvh Per

 

Svar: De flesta förkrigsmotorer saknar packboxar och ska då ha fett i växellåda och transmission. På ILO:n ska man fylla på med fett i växellåda och transmission var 100-200 mil, och efter 500 mil ska fettet bytas ut. Lådan får inte heller fyllas till mer än en tredjedel. Problemet med fett i växellådor är att det slungas bort från drev och axlar och hamnar på motorblockets väggar istället för att smörja. Ju tjockare fett, desto sämre smörjning!

Man kan hälla i olja med viskositeten SAE 50 (motorolja) eller SAE 90 (transmissionsolja), men då får man räkna med oljepölar på garagegolvet då packboxar saknas. En gyllene medelväg är att använda ett fett av typen ”semifluid”, alltså halvflytande. Ett sådant vispar man till på ett ögonblick. Man tar då en klick vanligt konsistensfett och vispar ihop det med motor- eller transmissionsolja. Fettet ”sväljer” mycket olja, så ta inte för stor klick. Rätt konsistens har man då fettet nätt och jämnt kan rinna vid rumstemperatur.  Ungefär som lava från en vulkan som sakta flyter nerför bergssidan.

Jim Lundberg

Rulla till toppen