Mer lyster på mopedmotorn

Fråga: Hur skall jag få upp lystern på min mopedmotor årsmodell 1964? Skall jag ha någon speciell sliptrissa och något speciellt medel? Kan man klarlacka motorn efter detta?

Ronny Andersson

 

Svar: Om din motor är olackerad kan du polera upp den med exempelvis Autosol eller liknande polérkräm. Ett bra hjälpmedel är en så kallad lumptrissa som man sätter på borrmaskinen. Dessa trissor finns i väldigt små storlekar för exempelvis Dremelmaskiner så att man kommer åt i vinklar och vrår.

Fast innan du börjar polera: Om du väljer att polera motorn så kommer den att bli spegelblank. Det finns inget mellanting, utan har man väl börjat polera måste man löpa linan ut – annars står man där med en fläckig och flammig motor. Dessutom kommer alla repor och andra skador på ytan att synas rejält när det blivit blankt. Motorerna var inte polerade original, utan press- eller kokillgjutna (metallform) vilket ger en hyfsat bank yta om formen är i bra skick.

Börja med att kolla noga på alla synliga ytor på din motor. Små skador kan slipas bort med fint våtslippapper. Starta med 400-papper och gå stegvis ner till 800- eller 1000-papper. Fukta papperet med vatten och handdiskmedel eller lacknafta. Rengör sedan ytorna noga från slipkorn från papperna. Sedan tar du fram polérkrämen och lumptrissan. Det här är ett smutsigt arbete – det stänker kräm och använd kräm blir kolsvart av metallpartiklar och missfärgar allt i sin närhet.

Det finns även en kemisk metod för att fräscha upp aluminiumytor: Fälgrengöring. Detta är en pumpsprej som innehåller fosforsyra (kolla flaskans etikett). Vätskan etsar bort ytbeläggningar och återställer ytan till något som påminner om en nygjuten yta. Det blir alltså inte spegelblankt, men definitivt fräschare. Moped- och hojmotorer brukar vara särskilt flammiga på ”bröstet”, alltså framtill under cylindern där sand och vägsalt stänker upp under körning. Här fungerar fälgrengörningen ganska bra. Ha inte på den för länge bara – den får bara verka typ 20 minuter eftersom den faktiskt fräter bort det yttersta skiktet på metallen. Skölj noga med vatten efteråt.

Oavsett om du polerar eller etsar ytan bör du skydda den mot framtida oxidering efter behandlingen. Vanligt bilvax fungerar bra, men måste förnyas med jämna mellanrum. Det finns även särskild klarlack som tål värme och bensin. Kolla med din biltillbehörsbutik. Vill du istället lackera din motor med exempelvis en silverkulör kan du kolla här på vår hemsida.

Jim Lundberg

Rulla till toppen