Fråga: Hej! Jag har en DKW RT 250 från 1954 som jag inte lyckas få bukt med. Den är väldigt svårstartad trots att jag har gnista och tror att jag ställt in förtändningen enligt specifikation i Stora tvåtaktsboken. Jag tänkte nu prova med att byta kondensator, men vet ni möjligtvis vilka specifikationer denna kondensator ska ha? Jag hittar inte detta någonstans… Stort tack på förhand!
Lars-Ola Bromell
Svar: De flesta kondensatorer håller i stort sett samma värde i ett tändsystem. Tittar men i Stefas katalog från 60-talet ligger samtliga kondensatorer som de tillverkar på kapacitansvärden mellan 0,18 till 0,5 µF där majoriteten ligger på 0,18 µF (µF uttalas ”mikrofarad”). Jag har testat diverse bilkondensatorer på tvåtaktare och samtliga har fungerat utmärkt. Om värdet på kapacitansen är väldigt fel kan det på sin höjd ske materialvandring mellan brytarkontakterna på lång sikt.
Det man möjligtvis ska se upp med är alla dessa kondensatorer som kommer från låglöneländer. Här kan kvalitén vara rent usel – en del är till och med trasiga när man köper dem. På marknader hittar man ofta oanvända kondensatorer från gamla bilverkstäder och mackar – köp hellre en sådan.
Jim Lundberg




