DKW RT 250 tjuvstannar

Fråga: Jag har en DKW RT250H som ibland tjuvstannar på tomgång eller vid färd. Lysen, tändningslampa osv slocknar och motorn dör. Vrider man av och på tändningen så brukar det fungera igen. Jag har dragit om hela elsystemet med hela, fina kablar och har inga skarvar någonstans så det torde inte vara glapp i någon kabel. Jag har även provat med att koppla tändningen förbi omkopplaren men den tjuvstannar på samma sätt i alla fall. Vad mer kan det tänkas bero på?

/Petter

 

Svar: Eftersom alla kablar är bytta bör det inte vara någon kortslutning mot jord  på grund av skadad isolering. Jag drabbades själv av en liknande grej då lyset på min Monarped slocknade ideligen. Där var det sladden till baklampan som klämdes mot jord av kopplingsarmen på motorn. Har du kontrollerat laddningsreläet?  Det som verkar lite märkligt är att inte batteriet tar över strömförsörjningen när/om generatorn tappar kontakten med batteri och förbrukare. Kolla innanför kåpan där generatorn och reläet sitter. Kabelanslutningarna till reläet ligger väldigt nära kåpan på 250-motorerna. Där kan det bli kortslutning om kabelskorna från reläet tar i kåpan (pilarna på bilden ovan).

Det kan vara reläets bakströmskontakt som glappar. Denna kontakt kopplar ihop generatorn med batteri och elsystem när motorn går. När motorn stannat, eller generatorns varvtal är så lågt att dess spänning ligger under batteriets, bryter bakströmskontakten kontakten till generatorn så att batteriets ström inte går bakvägen till generatorn. Kontaktytorna kan putsas rena med våtslippapper. Rengör noga efteråt, och ha aldrig på någon kontaktsprej, typ 5-56 eller WD 40 på reläkontakter! Man kan med fördel ha dessa produkter på strömbrytare och kontaktstycken, men inte på ständigt arbetande kontakter. På relä- och brytarkontakter uppstår hela tiden gnistbildning och oljan kommer då att förbrännas och bilda sot på kontaktytorna.

Jim Lundberg

Rulla till toppen