Fråga: Hej Jim. Jag har skrivit och frågat dej förut och fått svar, gällde då ombyggnad av tändningen på JB 128 vilket löste sej utmärkt. Nu gäller frågan en 98 kubikare Jlo från 1939 som sitter i en Nordstjernan ram. Motorn är renoverad och tillbakamonterad i ramen. Problemet är oljemängden i respektive växellåda och kopplingshus. Kan du ge svar på detta? Helst i mlom det är möjligt.
Olja finns
Vänlig hälsning
Olav Larsson, Pite Moppers
Svar: Roligt att det löste sig med tändningen! När det gäller ILO:s 98-kubikare har jag tyvärr inga exakta måttuppgifter. Jag citerar Monarks handbok för lättviktsmotorcykel med ILO-motor:
”För växellådans smörjning rekommendera vi speciellt Gargoyle Mobilgrease No 1. Efter c:a 5000 km körning måste fettet utbytas. Det är viktigt att växellådan icke fylles till mer än 1/3-del.”
Man skiljer inte på växellåda och kopplingshus i handboken. De flesta förkrigsmotorerna saknar packboxar och ska då inte ha olja i växellådan, utan fett. I de växellådor där det ska vara fett är fettet oftast av typen ”semifluid”, alltså halvflytande. Vanligt konsistensfett är för tjockt och hamnar bara på växellådans insidor varvid drev, axlar och lager blir utan smörjning. Du kan enkelt blanda till ditt eget halvflytande fett genom att vispa ihop fett med växellåds- eller motorolja (se bilden ovan). Sluta tillsätt olja i blandningen när fettet nätt och jämnt rinner vid rumstemperatur.
Jim Lundberg




