JB 150 svårstartad när den är varm

Fråga: Hej, har en Monark med en JB 150cc som fungerar bra förutom att den är mycket svårstartad när den är varm, har du något tips vad det kan bero på?

Mikael

 

Svar: Ett vanligt fel när motorn inte startar i varmt tillstånd är att tändspolen och/eller kondensatorn håller på att ta slut. Isoleringen bryts ner och när temperaturen ökar börjar det bli överslag på insidan.

JB:s 150-kubikare brukar bli lite varma och då förgasaren sitter på ett klämfäste leds värmen effektivt över från cylinder till förgasaren som då kan drabbas av ånglås. Har man en genomskinlig bensinslang kan man se hur det stiger upp bubblor i slangen då bensinen börjar koka. Detta går inte att göra så mycket åt – möjligtvis kan man svarva ur förgasarens klämfäste och montera en fiberbussning som isolerar mot värme från cylinderns rörpip.

Fast börja med att se om det går att få ner temperaturen på motorn. Sota ur avgassystemet och avgasporten. Sen tändning höjer också motortemperaturen. JB:n ska ha 4,5 mm förtändning. Kolla huvudmunstycket. Om du har en Amal 223 ska munstycket ha storlek 90. Mindre munstycke ger magrare blandning vilket i sin tur höjer motortemperaturen. Se till att det inte är fullt med grus och smuts mellan kylflänsarna på topplock och cylinder.

Jim Lundberg

Rulla till toppen