Fråga: Hej Jim. Skulle vilja veta hur jag fyller ut mina hål i vevpartiet på en Puch moped med kork.
Om den skall behandlas på speciellt vis, hört lite olika metoder. Samt om dom skall lackas med shellack eller dylikt.
Mvh Gustav
Svar: Förr i tiden använde man kork eller balsaträ för att fylla upp dödutrymme i vevhuset. Man får dock vara beredd på att dessa porösa material kan släppa ifrån sig bitar om de placeras i en snabbt roterande del som en vevaxel. Schellack är en etanolburen lack som inte gärna löser sig i bensin och kan användas för att försegla kork och balsaträ så de inte suger upp bensin. Jag har inte gjort detta med korkinlägg själv, men korkbitarna bör fixeras med något lämpligt lim som tål både bensin och värme (epoxilim börjar mjukna vid cirka 60 grader).
När det gäller kork kan detta material svälla till nästan dubbla storleken om det utsätts för temperaturer uppåt hundra grader. Hur stor effektökningen blir när man fyller upp vevaxelns hål kan jag inte svara på. Ju mer man fyller upp vevhuset desto högre blir vevhuskompressionen, men då utrymmet i vevhuset minskar ryms det också en mindre mängd bränsleblandning. Vid höga varvtal ökar normalt fyllnadsgraden i vevhuset. Bränsleblandningen får då så hög hastighet att rörelseenergin pressar in lite extra innan kolven stänger insuget. Har man då ett ”proppfullt” vevhus kan man gå miste om denna effekt.
Jim Lundberg




