Min DKW rusar!

Fråga: Fråga till Jim! Har en DKW NZ 350cc från 1939. Cirka 15 minuter efter start börjar den rusa till full gas. Jag kan ej stoppa med strömbrytare utan får använda pysen. Sen när jag startar igen så är han lugn ett tag, men sen börjar det igen. Har bytt packbox på höger sida och kan ej finna något fel på förgasaren. Den startar alltid lätt.

Tacksam för svar

Rolf.

 

Svar: Om vi förutsätter att tändningslåset fungerar så att gnistan till tändstiftet försvinner när man stänger av tändningen är det troligtvis så att stiftet blir så varmt att motorn glödtänder. Tändstiftet kan bli överhettat av tre saker:

  1. För lågt värmetal på stiftet – montera ett kallare/hårdare stift.
  2. Tändningen står för sent.
  3. Bränsleblandningen är för mager.

 

Om bränsleblandningen är för mager kan detta bero på tjuvluft, vilket också kan få motorn att rusa. Prova med att spreja startgas eller vanlig rostolja på alla skarvar vid förgasare, insug och cylinderfot. Om varvtalet ändras har du en läcka där du sprutade. Ibland händer det att fjädern till packboxen hoppar av sitt spår i tätningsläppen när man monterar vevaxeln. Packboxen kan troligtvis hålla tätt runt axeln i kallt tillstånd när gummit är styvt. När sedan gummit värms upp och mjuknar kan det bli så att tätningsläppen inte orkar hålla tätt.

Att motorn rusar kan också bero på förgasaren. DKW NZ har en Bingförgasare med klämfäste runt en pip på cylindern. Om förgasaren saknar en fiberbussning i fästet leds värmen från cylindern effektivt över till förgasaren vilket kan leda till ånglås varma dagar eller om man kör stadstrafik med marginell fartvind som följd. Om trotteln eller förgasarhuset är deformerat eller har för små spel kan trotteln fastna vid uppvärmning. Men börja med att kolla varför motorn inte går att stänga av med tändningslåset.

Jim Lundberg

Rulla till toppen