Nållager och blinkersrelä på Yamaha 125

Fråga: Jim! En motor med vevstakar med nållager /Yamaha 125 cc där vill jag fråga dig gällande blinkersreläet. Det står 8w x2 kan jag ta glödlampor 5 watt eller 21 watt? Det står 8 watt i instruktionshäftet och till indikatorlampa 3,4 Watt, eller skall det vara 3 alternativt 4 Watt? Det är svårt att se. Det finns väl inga 3,4 W lampor? De är av den vanliga typen alltså ej blixtlampetypen. Man vrider dit dem.

Fråga gällande vevstake har där nållager. På en motor med bussning skall ju kolvbulten gå lätt i vevstaksbussningen och inget glapp i kolv upp och ner.

Mina, åtminstone ett nållager, vill glida i sidled när jag tar i kolvbultsbulten. Annars känner jag inget glapp när jag prövar kolvbultsbulten i nållagret.

Till sist: På en vevaxel där packboxar skall täta finns lite repor. Kan man slipa av lite för jämnhet? Det är väl känsliga saker förstår jag så att motorn går riktigt, det vill säga att det skall vara absolut tätt. Kan man spänna packboxringen i värsta fall?

Bästa hälsningar

Kalle

 

Svar: Om vi börjar med blinkersreläet så är många av dessa beroende av hur många watt lamporna är på för att fungera. När en blinkerslampa går sönder brukar blinkandet antingen upphöra eller bli väldigt snabbt. 21 watt är nästan tre gånger mer än vad relät/säkringarna/elsystemet är dimensionerat för. Saker kan gå sönder, med andra ord. Finns det inga originallampor att köpa till din Yamaha? Om inte, testa då med 5-10 watt så ligger du ganska nära. Glödlampor finns faktiskt med decimaler i effekten. På cyklar var det förr standard med 0,6 watt på baklampan och 2,4 watt på framlampan. Det kan därför vara mycket möjligt att det står 3,4 watt i din bok. Försök även här att komma så nära som möjligt.

När det gäller vevstaken så ska det mycket riktigt vara ett väldigt litet radialspel, alltså ”uppåt och nedåt”. I storänden är det ofta bara 2-3 hundradelar och uppe vid kolven kan det vara ändå snävare. Spelet i sidled kallas axialspel och kan däremot vara flera tiondelar. Detta spel styrs oftast nere vid vevaxeln och därför kan kolven upplevas som väldigt ”sladdrig” i sidled när man lyft av cylindern. Känner du inget radiellt glapp och motorn går tyst utan att smattra på höga varv är nog lagren som de ska.

Ytan på axeltapparna måste vara slät där packboxens tätningsläpp ligger an om det ska bli tätt och att läppen får en lång livslängd. Testa med att putsa axeln med finkornigt (400 till 1000) våtslippapper. Du kan givetvis slipa torrt. Polera gärna ytan efteråt med exempelvis Autosol och smörj in packboxen vid monteringen. Spänn inte fjädern tillpackboxen. Den är anpassad till att ge tätningsläppen ett visst anliggningstryck vilket är en balansgång mellan att få minsta slitage och bästa tätning. Köp en ny packbox – de kostar inte många tior. Kolla med Jacking AB på 08-600 05 60. De säljer både lager och tätningar.

Jim Lundberg

Rulla till toppen