Fråga: Hej. Jag har en Monark MC från 1949 med 125cc CZ-motor. Det skall vara en Jikovförgasare till den men jag har inte lyckats få tag i en sådan vet du var man kan hitta en sådan? Den befintliga förgasaren verkar ha en för liten trottelnål och motorn får därför för mycket bensin. Finns det någon tumregel för hur mycket spel det skall vara mellan trottelnål och nålmunstycket?
Lyset är också ett problem. Jag har kopplat loss allt och anslutit lampor direkt till spolarna men får trots det bara ’glödlyse’. Vad brukar vara fel? Resistansen är samma i båda spolarna men de kan ju vara felaktiga ändå. En reflektion från en gammal elektroniker – varför är spolarna parallellkopplade? Mer naturligt vore kanske att seriekoppla?
Hälsningar
Bengan
Svar: Kolla med Svenska Jawaklubben om de kan hjälpa dig med en förgasare. Rätt förgasare heter Jikov 2916. När det gäller ”spelet” mellan trottelnål och nålmunstycke känner jag inte till någon tumregel. En ändring på någon tiondels millimeter brukar märkas på motorns gång. Att förgasaren ger för fet blandning kan även bero på för stort huvudmunstycke, för hög flottörhusnivå eller igentäppt luftfilter.
Om man vill få ut mer effekt med fler ljusspolar så kan dessa kopplas i både i serie och i parallell. Men eftersom de flesta ljusspolar har sin lindning ansluten till jord i ena änden är det enklast att parallellkoppla dem. Då dubblas strömstyrkan och även den totala effekten som kan tas ut från spolarna. Har du rätt lampor till din hoj? Monark M200 som modellen heter, ska ha 6 voltslampor – 25 watt fram och 2,4 – 3 watt bak. Felet kan bero på kortslutning i ena ljusspolen. Testa med att koppla isär spolarna och anslut en svagare lampa, typ 6 volt 15 watt, till en spole i taget. Om spolarna är okej ska lampan lysa relativt starkt och framförallt lika starkt med varje spole. Ett kortslutet varv i en spole kan dra ner effekten rejält då detta varv fungerar som en kortsluten sekundärlindning. Detta märks knappast vid resistansmätning.
Jim Lundberg




