Funderingar om kolvringsgap

Fråga: Till Jim. Hej, Conny Hansson heter jag. Läste din artikel om kolvringar, då det slog mig en tanke: hur vore det att slipa kolvringen ”på sned” och ha lite mindre gap/spel, om då kolvringen är ”för liten” när motorn blir varm så expanderar den, men i och med att det finns ett spel i kolvringspåret så tar detta spel upp expanderingen den flyter isär i spåret. Med denna teori så skulle det gå att ha lite mindre spel. Detta gäller förstås 4-taktare.  Det fanns för ett antal år sen kolvringar som gick flera varv runt kolven och hade då ingen skarv, men jag har inte hört vad som hände med dem, tror de var från USA. Jag har funderingar runt en trimmad Volvomotor, vad tror du om att sätta dit dubbla tändstift, lägga till ett från insugningsidan, detta är en 2,5lit, B230 motor, med plana kolvar? Jag vill passa på att tacka för väldigt trevlig läsning i Classic Motor, de allra flesta artiklar har en härlig jargong. 

Mvh Conny Hansson bilreparatör sedan 1961, men vet fortfarande väldigt litet.

 

Svar: Jag har sett den typen av sneda kolvringsgap på riktigt gamla (1910-talet) motorer där kolvringarna var ordentligt breda, typ 4-5 mm. Som du säger så borde dessa gap kunna göras något mindre än vinkelräta då rörelsen i längdled övergår i höjdled när ändarna möts. Dessutom blir spalten längre om gapet ligger på snedden vilket gör det svårare för gaserna att slinka emellan. Nackdelen med sneda gap är att man måste ha ett större spel i höjdled i kolvringsspåret vilket kan försämra tätningen och bidra till oljud. Dessutom är spetsiga avslut på en ring ömtåligare än ett 90-graders hörn. Testa gärna med sneda gap och kolla med en leak-downmätare om det blir tätare – det vore intressant att veta! De ”lindade” ringarna har jag inte stött på och kan därför inte uttala mig om dessa.

När det gäller dubbla tändstift har jag ingen erfarenhet, men drar mig till minnes ett test där man körde en H-D på rulle före och efter modifiering till dubbla tändstift per cylinder. Jag kommer inte exakt ihåg hur det slutade, men jag har för mig att det skilde väldigt lite och att besvikelsen var stor. Någon annan som vet? Kul att höra att du tycker om Classic Motor! Vi försöker att blanda in lite humor ibland – för veteranfordonshobbyn är ju rolig!

Jim Lundberg

Rulla till toppen