Fråga: Hej Jim. Jag håller på att renovera en 350 cc motor från 1951 till en NV40, i grunden en Bullet som dekaltrimmades av Nymans till eget namn – mycket ovanlig. Jag har genom att dammsuga Tradera lyckats få tag i Din 20 år gamla serie om renovering av en sådan motor. Tillsammans med Teknos Reparationsteknik för Motorcyklar så har jag ett bra underlag för jobbet.
Frågor dyker dock upp ändå; Du skriver att glappet i vipparmslagringen inte får vara för stort. Men hur mycket? Jag har mätt upp att mina ligger på 0,3 – 0,4 mm. Är det för mycket? Jag har funnit att glappet i mina ventilstyrningar ligger ca. 0,1 över vad som anges i Teknos bok. Ingen vändkant finns på ventilen och tätningsytorna ser rätt bra ut. Tycker Du jag ska byta ventiler och styrningar?
Allt till RE Bullet motorn tycks finnas att köpa från Indien på e-bay, kolvar, cylindrar, ventiler, styrningar etc.till vansinnigt låga priser. Har Du någon erfarenhet av kvaliteten och passar det verkligen till de gamla motorerna.. Hittills har jag dristat mig till att köpa en packningssats men törs jag köpa kolv och ventiler? Det här är kanske något som är värt en artikel i tidningen.
Tacksam för Dina kommentarer
Lennart Löfqvist
Sundsvall
Svar: Roligt att artikeln om renoveringen av en Royal Enfieldmotor kom till användning, 21 år efter att den kom ut i Classic Motor! Din Bulletmotor skiljer sig en del från den jag renoverade i artikelserien, men det finns en del likheter. Din motor har ett ”bakvänt” vevhus med oljetanken i bakkant. Dessutom är cylinder och topp i aluminium istället för gjutjärn vilket kan innebära skillnader i spelrum i dessa detaljer. Jag har bara uppgifter om ”gjutjärnsmotorn”, alltså modell ”G” och ”CO”. Där föreskrivs ett radialspel hos vipparmarna på 0,025 – 0,05 mm. Axialspelet på vipparmarna är betydligt större, och får vara maximalt 1,6 mm. Radialspelet kan du ta ner genom att planslipa överfallen till vipparmarna. Helst bör man rundbrotscha hålen efteråt. Slipa inte ner för mycket – det kostade mig en bränd avgasventil då vipparmen kärvade!
Radialspelet på ventilskaften (G & CO) skall vara 0,05 mm på insugsventilen och 0,08 – 0,10 mm på avgasventilen. Glappa styrningar leder till både hög oljeförbrukning och dålig tätning mellan ventiltallrik och säte. Om dina ventiler ser bra ut bör du nog byta styrningarna om spelen är för stora. Jag har ingen egen erfarenhet av indiska Royal Enfield, men i början när de började säljas utanför Indien i större skala (1970-talet) hade de vissa problem med materialkvalitén – bland annat kunde vipparmarna gå av. Numera verkar dessa hojar hålla en betydligt högre kvalitet. Jag har i alla fall inte hört något negativt.
Jim Lundberg




