Fråga: Hej! Jag har ärvt en fantastisk gammal maskin efter min far, en jordfräs modell äldre som också har använts som snöplog. Motorn på denna skapelse är en Piaggio 125 cc från 1954. Tänkte göra en kulturhistorisk gärning och försökte starta upp motorn efter många års dvala, gick inget vidare – ingen gnista. Monterade en utanpåliggande 6 volts tändspole driven av ett 6 volts batteri. Nu startar motorn men svarar dåligt på gaspådrag.
Jag har rengjort förgasaren, provat justera tändningen från ändläge till ändläge och ställt tändningen där jag upplever att den går som bäst. Likadant gjordes med brytaravståndet. Jag har beställt Stora tvåtaktsboken men i väntan på den söker jag hjälp på detta sätt. Vintern är ju snart här.
Tacksam för svar, hälsningar Jonas
Svar: Testa motorn på följande sätt: Starta upp den och ge full gas. Om den nu dör av detta släpper du gasen och stänger omgående av tändningen. Skruva nu ur tändstiftet och kolla hur det ser ut. Om det är fuktigt beror det dåliga gassvaret på dålig gnista. Är stiftet torrt beror det på bränslebrist. Har du testat med en annan kondensator? Den är förmodligen av samma årsmodell som den trasiga tändspolen. De flesta kondensatorer i tändsystem ligger på nästan samma värde: 0,18-0,25 µF, så i princip kan du använda vilken kondensator som helst från en annan motor.
I förgasare som stått oanvända en längre tid kan det bildas hartser eller oxider som täpper till de små hål som finns i munstycke och liknande. Testa med att choka motorn när du gasar. Saknar den choke kan du hålla för förgasarens insug delvis. Om motorn nu svarar på gasen är det bränslebrist som är felet. Kolla att kolvringarna inte har fastnat i kolven. Detta leder till dålig kompression och klen motor. Trasiga packboxar i vevhuset kan också ställa till det.
Jim Lundberg




