Fråga: Hej! Någon gång på 1950-talet såg jag en påhängsmotor till en cykel ; kan förstås ha varit ett helfabrikat, men motorn satt nere vid bakhjulet på vänster sida, ungefär som ABG och Kuli. Förresten har NÅGON sagt mig att den motor jag efterlyser ÄR en ABG, men det kuriösa med denna motor var att den var kuggdriven! Motorn drev medelst ett litet kugghjul inne i en kuggkrans, monterad på bakhjulet! Vilket märke kan det ha varit? Man såg ju många påhängsmotorer på den här tiden, men denna var den enda jag sett med dylik transmission!
Hälsningar! Willy
Svar: När mopedlagen trädde i kraft den 1 juli 1952 var påhängsmotorerna först ut på plan. Innan renodlade mopeder blev vanliga godkände Väg och Vattenbyggnadsstyrelsen (VoV) många påhängsmotorer, avsedda för montering på befintlig cykel. Var på cykeln dessa motorer placerades, och hur drivningen var konstruerad varierade kraftigt för olika fabrikat. En del drev direkt på cykeldäcket med en drivrulle (Berini, BFC, ILO, Mosquito, Pilot & Flink). Andra satt vid sidan av hjulet och drev detta med en kedja (ABG, AMO, Fuchs, Victoria). Även remdrift till hjulet förekom (Kuli). Mig veterligt fanns det bara två motorer som drev cykelhjulet med hjälp av en invändig kuggkrans som fästes på hjulet. Velmo hette en påhängsmotor som satt i navet på ett hjul som monterades i cykelns framgaffel. Velmon hade ett fiberdrev som löpte i en stor kuggkrans.
Den motor du söker heter förmodligen Küchen och tillverkades i Tyskland. Den satt vid bakhjulet och drev detta likadant som Velmon, fast med ett ståldrev på motorn. Küchen hade ingen frikoppling utan bara ett inbyggt frihjul. När man släppte gasen under färd gick motorn ner på tomgång. För att kunna starta motorn fanns det en klokoppling inne i motorn som aktiverades från styret med en vajer. Küchen var på 38 kubik och 0,8 hästkrafter. Tändsystemet var av fabrikat Noris och hade ett uttag för belysning som gav 3 watt. Motorn satt även i en färdig moped som hette Kaiser-Schwinger. (Bilden kommer från ett test i Teknik för Alla från 1952).
Jim Lundberg




