Fråga: Jag läste med intresse artikeln om MIG-lödning i senaste Classic motor (nr 1 2012 reds anm).
Lödning brukar ju gå ut på att få lodet, av kapillärkraften, att flyta in mellan två ytor. Och så ser det även ut på de bilder som illustrerar artikeln. Det vill säga att man har en fals på den ena plåten som skall sammanfogas.
Men denna fals är ju en ständig källa till rost om du inte kan komma åt att rostskydda den mycket noga. Falsen ser ju heller inte så rolig ut på en originalrenovering.
Undrar därför om det är möjligt, likt vanlig svetsning, att lägga plåtarna kant i kant?
Räcker den lilla kontaktytan och hur stor kan en eventuell springa mellan plåtrna i så fall vara?
M.v.h. Pontus
Svar: MIG-lödning fungerar i princip som du beskriver, medan MIG-svetsning smälter samman metalldelarna. Det gör att MIG-lödning har sämre hållfasthet och att MIG-löda plåtar kant i kant avråder jag absolut ifrån. Ytan som sammanfogar plåtarna blir allt för liten och tål inte att ”brytas”. Använder man däremot överlappning av plåtar, exempelvis en ny skärmkant som läggs på en så kallad trappstegsfals, blir det betydligt mer hållbart. Där kommer metoden verkligen till sin rätt då det inte är en bärande del av bilen och att risken för att plåten slår sig minskar.
Lycka till
Robert Gustavsson





