Fråga: Det står att man skall fylla en HVA 98cc 1938 till en 1/3 med tjock olja (50-olja + lite konsistensfett). Men hur mycket är det i deciliter? Skall man fylla på två ställen?
Lars-Göran Söderström
Svar: Enligt min reparationshandbok för 1937-38 års Husqvarnor (mod 21 & 22) ska det finnas en nivåskruv på motorn (nr 2075-317 på bilden). Om du vill ha reda på rätt oljemängd kan du hälla i en lättflytande vätska, exempelvis lacknafta, upp till nivåskruvens hål. Sedan tappar du ur vätskan och mäter dess volym så vet du till nästa gång hur mycket fett det ska i. På köpet får du en rensköljd motor. På vissa motorer som ska ha halvflytande fett finns det flera påfyllningsnipplar (nr 2960-29 på bilden) för att garantera att alla delar får sin smörjning eftersom fettet rinner så sakta att det kan ta tid innan det runnit till alla avdelningar i motorn. Lacknaftan rinner däremot snabbt genom små hål och sprider sig fort i motorn.
Mitt tips är att ta den fettmängd som ”lacknaftatestet” gav och dela upp den 50/50 på bägge fettnipplarna om det finns två. Har du för mycket fett kan du få problem med kopplingen som kan slira i varmt tillstånd och få svårt att frikoppla när den är kall. När det gäller fett i växellådor måste det vara så tunt att det kan rinna. Är fettet för tunt (för lättflytande) kan det sippra ut och orsaka fläckar på garagegolvet – är det för tjockt kan växellådan skära!
Jim Lundberg




