Fråga: Hej. Har en tank med div. bulor till en Zündapp KS 50 1969 års modell. Nu funderar jag på hur jag ska ”snygga till” tanken och få den slät och fin igen.
En tanke jag haft är att skära upp den på mitten längsledes, räta ut bulorna så gott det går från insidan och sedan svetsa eller löda ihop den igen. I och med att man bara skär i den målade ytan så går det ju att spackla skarven och måla ytan efteråt.
Är detta möjligt att göra? Om inte – finns det något annat sätt att räta ut bulorna?
Ulf Rosén
Svar: Jag har gjort ett verktyg som påminner om en växelspak till en bil med ett rundat mothåll i änden. Detta verktyg klämmer jag i skruvstycket. Sedan tar jag en laserpekare och riggar upp denna så laserpricken träffar mitt på själva mothållet. Därefter trär man på tanken över verktyget genom hålet för tanklocket. Tack vare lasern så vet man nu exakt var mothållet befinner sig när man knackar med hammaren. Tryckluft kan få stora och mjuka bucklor att ”ploppa ut”, men är verkningslöst på hårda bucklor. Dessutom kan tanken ändra form av trycket – eller spricka! Testa med att limma fast en skruv med skallen mot tanken med smältlim. Detta lim är verkningslöst på kalla metallytor så man måste förvärma plåt och skruv till närmare 70 grader om det ska fästa. Dra sedan i skruven med en tång eller glidhammare.
Frågan är bara vilken nivå du vill lägga dig på. Tanksidorna är kromade på denna moped och där syns minsta lilla buckla eller ojämnhet. Om du skär upp tanken så blir riktningsarbetet betydligt enklare, men att du får en svetsfog som är närmare en meter lång som måste vara absolut tät om inte bensinen ska tränga igenom och stöta bort lackeringen. Det krävs också att man svetsar försiktigt så att tanken inte slår sig – då kan det dyka upp nya bucklor långt från själva svetsfogen. Börja med att rikta bucklorna utan att skära upp tanken – blir du inte nöjd då kan du ta fram vinkelslipen och skära upp den.
Jim Lundberg




