Fråga: Hejsan! Jag har en något lutande Saab 96. Efter en vinteråktur med Saaben från 1979 och kanske en (eller 15 stycken…för vem kan motstå att rycka lite i handbromsen när man kommer i den perfekta kurvan och nyfallen snö ligger på marken körandes i en V4:a?) nöjessladdar för mycket har den blivit lägre i höger bakhjulsupphängning.
Har kommit fram till att den är cirka 3 till 4 centimeter lägre på höger sida bak än den är på vänster. Har undersökt saken och kan konstatera att fjädern är hel och att stötdämparen inte läcker olja. Var är i sådana fall problemet? Har originalfjädern blivit trött efter alla dessa år? Eller är det stötdämparen som håller på att ge upp?
Hälsningar från Philip, en ung Saabfantast från Finland.
Svar: Kul att du hörde av dig igen Philip. Det verkar som om du fick ordning på din automatchoke.
Att bilen är lägre på ena sidan kan ha flera orsaker och alla jag kommer på har anknytning till fjädern. Den kan ha blivit trött med ålderns rätt och ett varv av fjädern har gått av – kan vara svårt att upptäcka.
Mellan karossen och fjädern sitter det en gummiring och en plåtbricka. Kolla så att inte rosten har ätit upp brickan och gummiringen nötts ner.
Det kan ju också bero på att bakaxeln möjligen har fått sig en smäll under sladdarna och blivit lätt krökt…
Lycka till
Robert Gustavsson




