Fråga: Hej! Jag har en Bullet 350 från 1959 som inte smörjer stötstång/vippa tillräckligt. Har lossat oljerören på toppen och kollat flödet där, på tomgång kom inte mycket mer än att det droppade. Något tips om vad det kan vara för fel och hur mycket tryck det ska vara till toppen?
Mvh Anders
Svar: På Royal Enfields motorer har man lagt toppsmörjningen på returen och för att få lite tryck i ledningen så oljan orkar upp till vipparmarna sitter det en liten ventil i oljetråget, strax under oljepåfyllningshålet. Denna består av en kula och en fjäder som hålls på plats av en mässingshylsa som är gängad i godset. När motorn går kan man se om returpumpen fungerar som den ska genom att skruva av oljepåfyllningslocket och kika på denna ventil. Precis när man startat kommer det ren olja ur den och efter en stund kommer det oljeskum vilket är normalt eftersom returpumpen ska tömma vevhuset helt under drift.
Trycket till toppsmörjningen styrs av denna ventil och justeras genom att man antingen shimsar själva hylsan utåt eller inåt genom att ta bort eller lägga till brickor under dess skalle (pil 1) vilket ändrar fjädrens förspänning. Alternativt får man byta eller dra ut fjädern (pil 2). Jag har inte uppgifterna över just Bulletmodellen, men däremot på ”brorsan” modell G på 350cc, och det skulle förvåna mig om det är någon skillnad. Då gäller följande: Ta bort röret till toppsmörjningen och ersätt det med en genomskinlig plastslang på en knapp meter. Diametern på slangen spelar ingen roll. Starta motorn och håll slangen vertikalt. Om ventilen är rätt justerad ska höjden på oljepelaren bli 18 till 24 tum hög (46 till 61 cm) från ventilen räknat. Justera ventilen enligt ovan om nivån hamnar utanför dessa mätvärden. Tänk på att vipparmarna ska ha en relativt blygsam mängd olja. Blir det för mycket olja kan överskottet orsaka oljeläckage runt stötstänger och liknande.
Jim Lundberg




