Fråga: Hej har lite funderingar på en renovering av en sachsmotor till en flakmoped 50/3ls 1189. (3vxl hand med trampstart) Vevstakslagret är slut, men ramlagren känns det inget glapp i. Vad är bäst att göra – köpa ett nytt vevparti eller renovera det gamla? Kan man få någon beskrivning på hur man shimsar och kollar ramlager och växeljustering? Har även märkt att pedal/trampaxeln glappar mycket i sidled. Går den att shimsa? Vilket spel skall den ha?
Något annat att tänka på vid renoveringen?
Tobias
Svar:Det finns repsatser till Sachs vevaxlar där man bara byter vevstake, tapp och lagring. Man kan även köpa nytillverkade vevaxlar, kompletta med vevstake. Kolla med exempelvis Norscand eller Rinab. När man pressar isär vevaxeln får man aldrig pressa vevtappen rakt igenom vevskivorna! Tappen är svagt konisk och pressar man den rakt igenom blir hålen förstorade och då är vevaxeln förstörd. Kolla vevstakens axialspel med ett bladmått innan du pressar isär den. Spelet bör vara en eller ett par tiondels millimeter. Ramlagrens axialspel ska ligga på 0,05 – 0,10 mm. Man mäter då varje lagers djup relativt blockets tätningsyta på bägge sidor (se bild ovan). Dessa två mått lägger man ihop och från denna summa tar man vevaxelns bredd. Tänk på att packningen mellan blockhalvorna ökar alla axlars axialspel lika med dess tjocklek. Det spel som blir kvar shimsar man ner till rätt mått med lika många/stora shims på varje ramlagertapp.
I Stora Tvåtaktsboken finns ett avsnitt om hur man pressar isär och riktar upp denna typ av uppbyggd vevaxel. Där finns även ett kapitel om hur man mäter upp axialspel innan man shimsar samt en reparationsanvisning för Sachs två- och treväxlade mopedmotorer. Tyvärr så är inte den treväxlade pedalmotorn med, men pedalaxeln går att shimsa från insidan. Rätt axialspel är 0,2 mm. Nu var det länge sedan jag pysslade med just denna motor som har pedaler, men jag vill minnas att själva bromshylsan (där bromsarmen sitter på splines) också påverkar pedalaxelns axialspel. Denna hylsa shimsar man från utsidan med mellanläggsbrickor som har splines på insidan
I övrigt är det inte så mycket att tillägga. Sachsmotorn är enkel att jobba med, men man får ha lite koll på shimsen så de inte lägger sig på sniskan vid hopsättningen. Fixera dem och alla rullar med fett så ligger de still när blockhalvorna sätts ihop. Växlarna ställer du med vajern till handtaget (se bild nedan). Ibland sitter spårmuttern fel på växelstången. Kolla genom att lägga i en växel och dra sedan mopeden fram och tillbaka. Om växelstången är feljusterad kommer den att rycka till utåt eller inåt varje gång det tar stopp när man rullar mopeden framåt/bakåt. Justera i så fall tills den ligger still vid detta prov – då ligger dragkilen i rätt position relativt dreven i lådan. Lossa aldrig den yttre muttern utan att hålla emot på spårmuttern. Då kan växelstången gänga ur sig ur dragkilen inne i växellådan.
Jim Lundberg
.




